Notes » Nieuws » Het pad naar succes op Facebook
Het pad naar succes op Facebook

Het pad naar succes op Facebook

Weet jij hoe je moet scoren op Facebook? Er zijn miljoenen consumenten actief op Facebook, een kans die je graag wilt omarmen. Zakelijk inzetten van Facebook zonder strategie is niet effectief.

Strategisch verloop

Zakelijk inzetten van Facebook zonder strategie is niet effectief.

Je resultaten op Facebook zijn afhankelijk van een doordachte strategie voor de uitvoering, het beleid en de evaluatie van de behaalde resultaten.

1. Wat willen wij bereiken?

Facebook doelstellingen kunnen gekoppeld worden aan kwalitatieve en kwantitatieve resultaten. Zonder SMART geformuleerde kwalitatieve of kwantitatieve doelstellingen is niet te onderzoeken of het doel daadwerkelijk behaald is. Bepaal daarom van tevoren ook je KPI’s (Key Performance Indicator). Een KPI is een maatstaf of variabel om de prestaties van de onderneming te meten. Het staat daarom direct in verband met de meetbaarheid van het SMART principe.

Voorbeeld van een kwalitatieve doelstelling;
“Aan het eind van 2018 dient ons merk top-of-mind te zijn onder 70% van de doelgroep die actief is op Facebook.’’

Voorbeeld van een kwantitatieve doelstelling;
‘’In augustus 2018 dienen minimaal 10 conversies gerealiseerd te worden die afkomstig van Facebook zijn.’’


2. Bepaal je doelgroep?

Wie zijn je (potentiële) fans op Facebook en wat is hun gedrag? Het is belangrijk om inzichten te verzamelen over je doelgroep. Wat is hun demografie, geografie, welke merken en berichten liken zij, wanneer is de doelgroep actief? Belangrijke vragen die vooraf gesteld moeten worden om in contact te komen met jouw doelgroep.

3. Content verspreiden met Facebook:

Er zijn drie manieren voor het verspreiden van content:

1. Paid media:
Dit is een betaalde vorm van adverteren op Facebook. Een gesponsord bericht wordt getoond aan consumenten die binnen de criteria van de doelgroep vallen. Op deze manier genereer je een gericht bereik.

2. Owned media:
Dit is wederzijdse communicatie tussen het merk of bedrijf en de consument op Facebook. Dit ontstaat wanneer een Facebook gebruiker fan wordt. Een fan ontvangt rechtstreeks informatie van jouw onderneming en kan hier direct op reageren. Dit heeft meer toegevoegde waarde dan paid media, omdat een fan op basis van eigen motivatie jouw informatie wilt opnemen en daar positieve waarde aan toekent.

Earned media is de meest waardevolle communicatie op Facebook.

3. Earned media:
Dit staat voor je verdiende mond-tot-mondreclame. Jouw doelgroep praat positief over je bedrijf of merk. Daarnaast geven zij een “succesvolle” aanbeveling door. Dit is de meest waardevolle communicatie op Facebook.

Bron: Webrunnermedia

4. Contentstrategie

Welk soort berichten ga je plaatsen? Je berichten moeten naadloos aansluiten op de geformuleerde doelstellingen. Om enkele  voorbeelden te noemen: berichten met korting zijn interessant voor de sales, berichten met foto’s worden eerder geliked of gedeeld en zijn interessanter voor de naamsbekendheid.

Waarom worden consumenten fan?

  • Voor specifieke aanbiedingen en kortingen.
  • Zij houden van je merk.
  • Zij zijn geïnteresseerd in het laatste nieuws over je bedrijf of merk.
  • Zij geven en ontvangen graag informatie over je producten en / of diensten.
  • Voor een snellere en betere service.

Een contentkalender is een absolute must in je strategie. Je bepaalt voor een maand, kwartaal of jaar welke content je gaat plaatsen en wanneer je die content gaat plaatsen. Dit levert kostbare tijd op. Een goede planning bewaakt de kwaliteit van je content en geeft inzicht in de kwantiteit. Laat ook ruimte voor spontane content.

5. Interactie

Facebook is niet bedoeld om alleen maar te zenden. De grootste waarde ligt in de interactie met je doelgroep. Je reageert op reacties van consumenten, gaat gesprekken  aan, scant op negatieve berichten en zorgt voor een positieve afhandeling. Interactie heeft voordelen voor consument en ondernemer. De consument voelt zich gehoord en betrokken, dat wordt gewaardeerd. Als ondernemer win je belangrijke informatie in over je doelgroep en over de waardering met betrekking tot je producten of diensten.

6. Meten en optimaliseren

Je wilt vanzelfsprekend weten of je doelstellingen behaald zijn. Aan de hand van je KPI’s onderzoek je of het gewenste resultaat behaald is. De behaalde resultaten bepalen in welke mate je de strategie en de uitvoering moet optimaliseren.

Waar kan Facebook aan bijdragen?

Wat bekende voorbeelden:
  • Naamsbekendheid neemt toe: klanten worden fans, praten over je, geven aanbevelingen etc. Dit zorgt voor mond-tot-mondreclame wat na verloop van tijd toeneemt.
  • Nieuwe klanten: het bereik van Facebook is enorm. Door toename van je bekendheid en mond-tot-mondreclame weet je potentiële klanten te bereiken, die voorheen niet bekend waren met je bedrijf of merk.
  • Loyale klanten: Klanten zijn fan geworden en gaan van je ‘houden’. Klanten worden betrokken en vertrouwen je merk of bedrijf. Dit zorgt voor een sterke relatie met je klanten.
  • Positief imago: door interactieve communicatie met de consument wordt er een reputatie opgebouwd. Aan de hand van de content die geplaatst wordt en het functioneren als klantenservice wordt er een positieve bijdrage aan het imago geleverd.

Wil je weten of Facebook het juiste kanaal is voor jouw organisatie? Of heb je vragen over de inzet van Facebook? Wij voorzien je graag van advies.