Notes » Nieuws » Hoe belangrijk is contentmarketing voor SEO?
Hoe belangrijk is contentmarketing voor SEO?

Hoe belangrijk is contentmarketing voor SEO?

Velen kennen de basisregels voor zoekmachine marketing, maar Google blijft altijd veranderen. Vroeger werd er hard gewerkt aan de basisprincipes zoals, zo veel mogelijk zoekwoorden gebruiken en linkbuilding toe passen. Daar red je het niet meer mee. Websites maak je voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Daarom is contentmarketing een belangrijk begrip van SEO geworden.

Contentcreatie

Contentmarketing is vooral een vorm van de juiste tekst in de juiste context. Het schrijven van relevante teksten voor de doelgroep. Het blijkt dat Google hier steeds meer waarde aan toe kent en deze resultaten beloont.

Bezoekers van Google zoeken steeds meer aan de hand van zinnen en vraagstellingen in plaats van zoekwoorden. Het is belangrijk om relevante content te schrijven, voor vragen die bezoekers kunnen hebben. Om doormiddel van contentmarketing hier gebruik van te maken zijn er een aantal beïnvloedbare factoren:
  • Richt je op de behoefte van de doelgroep: Wat zoekt of vraagt je doelgroep en beantwoord dit.
  • Optimaliseer de context: Zoals eerder werd aangegeven schrijf je websites voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Het proppen van overdreven veel keywords heeft daarom geen zin. Wanneer je inhoud van de titels, tekst en context overeenkomt met de zoekopdracht scoor je beter.
  • Zorg voor relevante en unieke content: Door de content uniek en actueel te houden zijn ze voor de bezoekers en zoekmachines relevanter. Nieuwe informatie wordt door de bezoekers gewaardeerd en beloont door Google.


Contentverspreiding

Content creatie is één, maar het verspreiden van content is even belangrijk. Zelf je content verspreiden, maar vooral jouw content door anderen laten verspreiden. Contentmarketing gaat niet alleen maar over de website van een onderneming, maar is ook van toepassing op verschillende media.

Het gebruik van social media sluit hier naadloos op aan, maar ook ieder social media kanaal verdient haar eigen content. Content op Facebook dient bijvoorbeeld anders te zijn dan op LinkedIn, door sterk verschil in de doelgroep. Betere verspreiding en gerichte content op de doelgroep per medium zijn belangrijke aandachtspunten in contentmarketing.

Resultaten

Om de vraagstelling te beantwoorden: Contentmarketing is steeds belangrijker voor SEO geworden. Door op de juiste manier contentmarketing toe te passen kunnen vele resultaten behaald worden. Enkele voorbeelden:
  • vergroting van de naamsbekendheid;
  • versterking van het imago;
  • meer autoriteit creëren, door bijvoorbeeld links te krijgen;
  • behalen van marketingdoelstellingen, zoals meer conversies.

Uit deze resultaten blijkt dat contentmarketing binnen SEO zijn vruchten kan afwerpen. Het ontwikkelen van content is echter lastig op het gebied van tijd, budget en kennis. Denk er dus goed over na hoe dit opgepakt gaat worden.