Notes » Nieuws » Aan de slag met infographics
Aan de slag met infographics

Aan de slag met infographics

Infographics wie kent ze niet? In kranten en magazines worden ze al jaren geplaatst. Sinds afgelopen jaar kom je infographics steeds vaker online terug. De tijd van lange en complexe teksten is passé. Heldere en overzichtelijke illustraties die gemakkelijk via social media zijn te verspreiden, veroveren het internet. Verspreid jij al infographics via social media?

Creatief en duidelijk ontwerp

Een infographic maak je niet even, er gaat meer tijd in het maken van een infographic zitten dan je denkt. Wanneer je over weinig tijd en creativiteit beschikt, raden wij je aan om het ontwerpen van een infographic uit te besteden. Alleen met een goed kloppende infographic bereik jij jouw doelgroep. Maar wat zijn goed kloppende infographics?

Data analyseren

Voor je een infographic maakt, dien je goed na te denken over wat je precies aan je doelgroep wilt vertellen. Vraag jezelf af wat het hoofddoel van jouw verhaal is. Daarnaast dien je je af te vragen of visuele content daadwerkelijk meerwaarde biedt. Indien dat het geval is, ga je op zoek naar betrouwbare data. Aan de hand van deze data ga je jouw hoofddoel onderbouwen. Geef altijd weer waar je de data vandaan hebt gehaald.

Data visualiseren

Als je alle data hebt verzameld en een goed samenhangend verhaal hebt gemaakt, ga je de data vertalen naar visuele content, zoals een grafiek en een diagram. Met name wanneer je een complex verhaal met bijvoorbeeld veel cijfers of jaartallen op een leuke en heldere manier wilt overbrengen, zijn illustraties ideaal. De doelgroep zal de content sneller opnemen en weer gaan verspreiden.

Infographics zijn geschikt voor:

  • geografische / demografische gegevens;
  • cijfers;
  • handleiding van een product;
  • procesbeschrijving;
  • tijdlijn

Geen infographics gebruiken:

  • wanneer de informatie niet interessant is voor je doelgroep;
  • wanneer je niet over betrouwbare informatie beschikt;
  • wanneer je geen boodschap te vertellen hebt;
  • procesbeschrijving;
  • wanneer je verhaal niet samenhangend en begrijpelijk is.

Verspreiden via social media

Nadat de data in visuele content is omgezet en alles tot in detail hebt gecontroleerd, kun je de infographic via social media gaan verspreiden. Maak voor het plaatsen van de infographic op social media gebruik van een ‘embedded code’. Met een ‘embedded code’ kunnen mensen de infographic gemakkelijk met hun volgers gaan delen. Hoe vaker de infographic wordt gedeeld, hoe meer mensen deze te zien krijgen!