Notes » Nieuws » Help, ik krijg een reactie op mijn blog...
Help, ik krijg een reactie op mijn blog...

Help, ik krijg een reactie op mijn blog...

Reacties op je blog krijgen, is altijd leuk. Op de meeste artikelen die worden geschreven, zowel op ‘kleine’ blogs als ‘grote’ website vindt niet of nauwelijks interactie plaats. Meestal heeft dat niets te maken met de kwaliteit van de artikelen. Mensen lezen het artikel en gaan weer weg. Zij gaan niet over op interactie.
 
Anonieme reacties
In enkele gevallen komt het voor dat een artikel veel reacties krijgt. Vaak heeft het te maken met het onderwerp van het artikel. Plaats jij een artikel dat gaat over een onderwerp dat op dat moment ‘hot’ is, heb je kans dat je veel reacties krijgt. Vaak zullen het reacties zijn van mensen die anoniem willen blijven. In Nederland gebeurt het vaak dat mensen onder een schuilnaam reageren.
 
Reacties op social media
Daarnaast komt het voor dat de discussie over jouw artikel zich naar sociale netwerken, zoals Twitter en Facebook, verplaatst. Social media is ideaal voor het delen van content. In een mum van tijd kunnen artikelen worden ‘geliked’ of ‘ge-retweet’. Via social media heb je een groter bereik.
 
Wat doe je met de reacties die wel op je blog worden geplaatst? Het is erg belangrijk te weten hoe je met interactie om dient te gaan. Wij geven je een paar tips.
 
Ontvang een e-mail
Wanneer een lezer een reactie plaatst, kun jij een e-mail ontvangen. Hierdoor kun je eventuele discussies in de gaten houden. In het CMS kun je dat aangeven. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat jij bepaalt of een reactie wel of niet wordt geplaatst. De kans op spam en vervelende reacties / grof taalgebruik wordt op deze manier verminderd. Het is ook mogelijk om reacties direct zichtbaar voor andere lezers te laten zijn.
 
Spamfilter
Een spamfilter op je blog is geen overbodige luxe. Wanneer je al een blog hebt, heb je vast al meerdere malen spam ontvangen. Met een goede spamfilter wordt de meeste spam onderschept. Mocht je wel spam ontvangen, kun je het snel verwijderen. Vaak krijg je een e-mail dat je spam hebt ontvangen.
 
Beleid opstellen
Afhankelijk van je onderwerpen, schrijfstijl, mening kun je hele diverse reacties op je blog / artikelen ontvangen. Welke richting de interactie opgaat, kun je nooit bepalen. Je kunt wel zelf bepalen hoe mensen zich op jouw blog uiten. Om grof taalgebruik en hatelijke opmerkingen te voorkomen, plaats je een beleid voor het reageren op artikelen op de website. Leg op een duidelijke en met een vriendelijke toon uit welke regels jij op het reageren van een artikel hanteert.
 
Bedanken voor reactie
Niet iedere reactie vraagt om een reactie. Soms willen mensen alleen even vertellen dat ze het met je eens zijn of bedanken voor de tips die je hebt geschreven. Je kunt je lezers wel kort bedanken voor hun reactie. Tenslotte nemen zij de moeite om te reageren. Een bedankje wordt altijd gewaardeerd.
 
Vragen van lezers
Naar aanleiding van je blog / artikel kun je vragen van lezers ontvangen. Zorg er altijd voor dat je deze vragen beantwoordt. Mensen vragen jou om advies. Wanneer je antwoord geeft, vraag jezelf af hoeveel informatie je ‘zomaar’ weggeeft. Niet alles is gratis, anders verdien je niets meer. Verwijs in je reactie naar een bepaalde pagina op je website of laat ze contact met je opnemen.
 
Nieuwe content creëren
Daarnaast zijn vragen van lezers uitermate geschikt voor het creëren van nieuwe content. Je kunt de vragen gebruiken voor een blog / een artikel. Ook andere lezers zijn naar jouw advies geïnteresseerd.