Notes » Nieuws » Lekker belangrijk, of toch wel?
Lekker belangrijk, of toch wel?

Lekker belangrijk, of toch wel?

Om de aandacht van je bezoekers te krijgen moet je met een goed verhaal komen. Het moet prikkelen en overtuigen. Lukt het je niet om tot de doelgroep door te dringen? Dan vliegt het verhaal het ene oor in en het andere uit. Alle moeite voor niets dus.

Storytelling bestaat al zo lang als de geschiedenis. Verhalen ontstaan door gebeurtenissen op te schrijven, door te vertellen of vast te leggen met foto’s. Hoe zorg je ervoor dat jij de doelgroep meesleept in jouw verhaal? Hoe pas je dit online toe en welke resultaten leveren dat op?

Storytelling bestaat al zo lang als de geschiedenis.


Richt op emotie

Waarom blijven sommige verhalen hangen en andere niet? Dit komt omdat we emotioneel geraakt worden in positieve of negatieve zin. Niet iedereen weet de gevoelige snaar te raken. Emotie is onze grootste drijfveer, beslissingen nemen we voor een groot deel op basis van gevoel. Storytelling is daarom een krachtig middel om mensen onbewust mee te slepen en te beïnvloeden.

Van wat naar waarom

Bedrijven presenteren vaak hoe goed hun product is, wat je er mee kan en welke bijzondere functies het heeft. Mensen zijn echter geïnteresseerd in wie wij zijn als persoon of bedrijf en waarom we doen wat we zeggen: de zogenaamde ‘Why’. Dit betekent dat we niet van iemand houden om wat die doet, maar om wie je bent. Dit geldt het zelfde voor klanten. Start met het vertellen waarom je iets doet. Waarom besta je?


Het creëren van een verhaal

Hoe vertel je waarom je iets doet? Hoe vertel je dit op een prikkelende manier en wat heb je daarvoor nodig? Ik geef een aantal voorbeelden van online storytelling:
  • Weg met een standaard inleiding-kern-slot: begin eens met het slot, sla de inleiding over, herhaal bepaalde zinnen en werk daarna pas de kern uit. Je kunt het zien als het beschrijven van een oplossing en daarna het probleem.
  • Maak gebruik van video: internet is een goed kanaal om video’s te verspreiden. Beeld wordt eenvoudiger onthouden, maar geeft ook een extra lading aan het vertelde verhaal.
  • Vertel een (waargebeurde) situatie: iedereen herkent zich wel in een bepaalde situatie. Vertel hoe een probleem is opgelost dat kenmerkend is voor de doelgroep. Hierdoor gaat de verbeelding van de doelgroep spreken. Loop als bedrijf de ‘customer journey’ na om een herkenbaar verhaal over te brengen. Een klant zoekt een oplossing, doordat het een conflict (probleem) heeft en dat speelt zich af in een bepaalde omgeving. En jij bent de oplossing!
  • Gebruik personages: laat de boodschap door personages vertellen. Hierdoor onthouden mensen het verhaal en het beeld sterker. Voorbeelden hiervan is het hoofdpersonage van Albert Heijn, de figuren van M&M’s of George Clooney van Nespresso.
  • Slogans: gebruik slogans of motto’s die onderscheidend en eenvoudig te onthouden zijn. Herhaal deze slogans waar het mogelijk is. Dit geeft in één korte zin aan waar je voor staat en zorgt ervoor dat je als bedrijf sneller wordt onthouden.
  • Symbolen: bij een rode tomaat denk je al snel aan de politieke partij SP. Bij een rode roos weer aan de PVDA. Symbolen of betekenisvolle afbeeldingen worden beter onthouden en geven een betekenis mee. Online is dit onmisbaar.


De verhalen van…

Online storytelling is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De theorie van storytelling in de praktijk toepassen wordt in de volgende voorbeelden perfect verwerkt. Een verhaal dat blijft hangen en waar je wellicht aan wilt deelnemen.

Redbull

Iedereen kent wel eens een dipje in de dagelijkse activiteiten. Redbull doet de belofte ‘sky is the limit’. Durf risico’s te nemen, net een stapje extra, het maximale uit jezelf halen. Redbull neemt je goed mee in de verhalen van extreme sporters. Wie wilt er nou niet stunten op zijn bmx? Hoe indrukwekkend was de extreme ‘ruimte’ sprong van Redbull?


Johnnie Walker

The man who walked around the world. Johnnie Walker vertelt een indrukwekkend verhaal over de man die basis legde voor de Schotse whisky en hoe het product ontstaan is. Al lopend wordt in beeld en spraak overgebracht hoe Johnnie Walker aan zijn uniekheid is gekomen, van de smaak tot aan het uiterlijk. Het prikkelende verhaal en het bijpassende beeld zorgen ervoor dat je het van begin tot aan het eind de aandacht erbij houdt.

Succesvolle storytelling heeft veel positieve gevolgen op lange termijn. Storytelling kan er voor zorgen dat de doelgroep een emotionele connectie met het merk of bedrijf krijgt. Het verhaal raakt je, je herkent jezelf er in of er ontstaat empathie. Storytelling zorgt uiteindelijk voor meer naamsbekendheid, loyalere klanten en voor grotere uitgaves van de klant.


Ons voorbeeld

Een mooi voorbeeld van succesvolle online storytelling waar het OrangeTalent team aan heeft gewerkt is de logistieke dienstverlener stvandenbrink.nl. Lees het bijzondere verhaal dat je vanaf 1945 meeneemt tot de dag van vandaag. Het begin van paard-en-wagen vervoer tot aan honderden innovatieve vrachtwagens.

Is jouw doelgroep klaar voor een verhaal dat indruk maakt? We bespreken graag samen de creatieve ideeën en mogelijkheden.