Notes » Nieuws » Niet opscheppen, maar bewijzen - Het belang van sociaal bewijs
Niet opscheppen, maar bewijzen -  Het belang van sociaal bewijs

Niet opscheppen, maar bewijzen - Het belang van sociaal bewijs

Je komt weer eens bij je familie op bezoek en zij zijn benieuwd hoe het met je gaat. Je vertelt hoe goed de zaken gaan en hoe trots je bent. Je hebt succes, maar vanzelfsprekend krijg je met een lach te horen dat je niet zo moet opscheppen en vooral niet naast je schoenen moet gaan lopen. Doe maar gewoon normaal!

Maar hoe zou je familie reageren wanneer dit verhaal over jou wordt verteld door een ander? Dan zal dit sneller worden aangenomen, het is geloofwaardiger. Dit wordt sociaal bewijs genoemd. Sociaal bewijs is een uitstekend middel om potentiële klanten te overtuigen om je product of dienst af te nemen. Het bestaat uit meerdere vormen.

Sociaal bewijs is een uitstekend middel om potentiële klanten te overtuigen om je product of dienst af te nemen.

Een voorbeeld dat erg bekend is en waar iedereen zich verschrikkelijk aan ergert: het lachende publiek op de achtergrond bij een tv-serie. In veel Amerikaanse tv-shows worden zogenaamde lachbandjes gebruikt om grappen te benadrukken. Onderzoek wijst uit dat ruim 90% zich irriteert aan dit gelach, maar een programma wordt toch echt beter beoordeeld wanneer er gebruik gemaakt wordt van lachbandjes.

Hoe kan je hiervan gebruik maken in jouw onderneming? Ik zal een aantal voorbeelden hoe sociaal bewijs toegepast kan worden.

Reviews

Consumenten nemen sneller aanbevelingen van andere klanten aan. Aanbevelingen en ervaringen van anderen zijn geloofwaardig en hebben positieve invloed op de verkoop. Reviews kunnen eenvoudig toegepast worden op een website of webshop.

We houden ons vast aan cijfers

Het refereren naar behaalde resultaten helpt te overtuigen om uiteindelijk meer conversies te realiseren. Vaak zijn dit eenvoudige en bondige zinnen die het verschil kunnen maken. Een goed voorbeeld is: “al 500 mensen gingen u deze maand voor!”. Als zoveel mensen al gebruik maken van jouw product of dienst, zal het vast en zeker goed zijn.

De man in een witte jas

Sociale autoriteit wordt vaak toegepast in testimonials. Ik kan jou heel interessant vertellen dat bepaalde tabletten perfect helpen tegen de maagklachten die jij ervaart. Na enkele verkoopargumenten heerst er nog steeds twijfel. Wanneer een dokter in een witte jas precies hetzelfde verhaal aan jou vertelt, van wie zou jij de maagtabletten kopen? Grote kans dat een dokter meer verkoopt. Consumenten nemen meer aan van specialisten die autoriteit uitstralen. Je vertrouwt het, zij zullen het wel weten. Dit is sociaal bewijs van een expert.

Sociale autoriteit kan ook ontstaan uit groepsdruk. Wanneer jouw vrienden vertellen welk merk tandpasta perfect werkt tegen gaatjes of welke koptelefoon het beste geluid produceert, heeft dit grote invloed op je beslissing. Op Facebook wordt hier veel gebruik van gemaakt, waarbij zichtbaar is welke vrienden een bepaald merk of product leuk vinden.

Spiegelneuronen en apengedrag

Je hebt vast wel eens kinderen gezien die zich blindstaren op het ijsje waar jij van geniet. Zij proeven haast het ijsje dat jij eet! Vervolgens beginnen ze te zeuren bij hun ouders dat zij ook een ijsje willen. Door zogenaamde spiegelneuronen zijn wij in staat om ons in anderen in te leven. Veel consumenten tonen dit soortgelijke na-aapgedrag. Wij willen dolgraag iets hebben wat een ander al heeft.

De kijkers voelen het geluk, opwinding en bezit waardoor zij nog meer verlangen naar het product.

Vooral in de telecomwereld wordt dit veel toegepast. De nieuwe iPhone is uitgekomen en er staan tientallen filmpjes van mensen die de iPhone uitpakken en laten zien welke mogelijkheden het heeft. De kijkers voelen het geluk, opwinding en bezit waardoor zij nog meer verlangen naar het product. Wij zijn opzoek naar sociaal bewijs door het gevoel van anderen te ervaren.

Jouw doelgroep overtuigen zonder op te scheppen?

Sociaal bewijs is een overtuigingstechniek dat online goed toegepast kan worden. Bezoekers worden door anderen geactiveerd om jouw product of dienst af te nemen. Het is echter belangrijk om dit op de juiste manier toe te passen. Wil je jouw doelgroep overtuigen? Wij helpen je graag met de mogelijkheden in een vrijblijvend adviesgesprek.