Notes » Nieuws » Op welke 4 manieren kan WhatsApp de communicatie van jouw bedrijf verbeteren?
Op welke 4 manieren kan WhatsApp de communicatie van jouw bedrijf verbeteren?

Op welke 4 manieren kan WhatsApp de communicatie van jouw bedrijf verbeteren?

WhatsApp, wie gebruikt het in deze tijd nog niet? Het gebruik is naar ongekende hoogte gestegen. Door het grote bereik gaan ook bedrijven opzoek naar de kansen van de mobiele app. We spreken echter niet meer van slechts een mobiele app. Whatsapp is sinds 2015 beschikbaar voor desktop. Direct contact via Whatsapp met de computer. Dit zorgt voor snellere en eenvoudige communicatie met de klant, geen gedoe met het kleine toetsenbord van de telefoon.

Maar het belangrijkste, welke kansen biedt het? Er zijn vier toepassingen van dit communicatiemiddel die toegevoegde waarde creëren voor jouw bedrijf, maar ook je klanten.

1. Net een stapje verder gaan in de persoonlijke service

Communiceren via WhatsApp gaat snel en is persoonlijk. Vragen stellen en antwoorden ontvangen via de mail is tijdrovend. Bellen kan een struikelblok zijn, niet iedereen houdt ervan. Korte vragen kunnen snel gesteld en beantwoord worden via WhatsApp. Naast de snelheid van de interactieve communicatie is het een zeer persoonlijk middel.

Het is een één-op-één gesprek, persoonlijke webcare wat jouw aandacht en service voor de (potentiële) klant verbetert.

Het is een één-op-één gesprek, persoonlijke webcare wat jouw aandacht en service voor de (potentiële) klant verbetert.

2. Nieuwe en versterkte klantbeleving

De relatie of het eerste contact met je (potentiële) klant via WhatsApp wordt gekenmerkt door persoonlijke aandacht en snelle communicatie. Dit zijn strategische onderdelen dat de klantbeleving versterkt. Klanten bedienen via WhatsApp is nog relatief nieuw en kan daarom verrassend zijn. De nieuwe en positieve ervaring kan indruk maken op de klant en de beleving op die manier versterken.

3. Vergroten van het bereik met een persoonlijke tint

Communiceren via WhatsApp biedt niet alleen versterking van de service en klantbeleving. Het is een uitstekend kanaal om relevante informatie te delen. Bezoekers van jouw website kunnen door middel van een ‘deelknop’ direct een link en beschrijving sturen naar bijvoorbeeld hun vrienden. Dit vergroot als bedrijf zijnde je bereik. Voor Facebook en Twitter is dit al jaren bekend terrein. WhatsApp past perfect in dat straatje.

Waarin social media gericht is op alle volgers, is WhatsApp gericht op het individu of een kleine groep mensen.


Daarnaast is het delen van informatie via WhatsApp persoonlijk getint. Waarin social media gericht is op alle volgers, is WhatsApp gericht op het individu of een kleine groep mensen. Je bepaalt zelf met wie je informatie deelt. Dit verhoogt de relevantie van het bericht.

4. Stimuleren van de verkoop

Content delen, extra service bieden, vragen beantwoorden…het heeft allemaal invloed op het beslissingsproces van de consument. Een positieve buying-journey creëren kan je helpen om een bezoeker klant te maken. Een verkoop realiseren via WhatsApp is daarom geen vreemd onderwerp.

WhatsApp geschikt voor jouw communicatiemix?

Het zakelijke gebruik van WhatsApp is het meest geschikt voor de Business-to-Consumer. Dit komt onder andere door de complexiteit en de lengte van het beslissingsproces binnen de Business-to-Business.

Houd daarnaast altijd rekening met de voorkeuren van je doelgroep. Is je doelgroep aanwezig op WhatsApp? Past het product of de dienst binnen dit communicatiemiddel? Alleen wanneer het raakvlakken met je doelgroep heeft biedt het toegevoegde waarde voor beide partijen.

Benieuwd hoe WhatsApp de communicatie voor jouw bedrijf kan verbeteren? Wij laten graag de toepassingen zien. Kom langs op het kantoor of neem contact met ons op!