Notes » Nieuws » Optimaliseer om beter te worden
Optimaliseer om beter te worden

Optimaliseer om beter te worden

Vinden bezoekers op jouw website de informatie waar zij naar op zoek zijn? Een effectieve website is vaak het gevolg van een voortdurend optimalisatie proces. De effectiviteit is belangrijk om goede resultaten te behalen en te behouden. Na het lezen van dit artikel ken jij de basis van website optimalisatie.

1. Probleemanalyse

In de eerste fase dienen alle verbeterpunten van de website geïdentificeerd te worden. Een handige en bekende tool die hierbij helpt is Google Analytics. Met deze tool krijg je inzicht in de algemene webstatistieken en het klikgedrag van de bezoekers op jouw website. Er zijn diverse factoren die informatie geven over optimalisatie mogelijkheden, bijvoorbeeld:

Tijd op de website

Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op jouw website? Besteden zij gemiddeld 45 seconden op jouw webshop, dan kan je aannemen dat zij niet de gewenste informatie hebben gevonden. Duren bezoeken gemiddeld 15 minuten op een kleine website, zonder conversie, dan is de gewenste informatie niet eenvoudig vindbaar. Deze statistieken helpen de usability en relevantie van de website te verbeteren.

Bounce ratio

De bounce ratio geeft aan hoeveel procent van het aantal bezoekers na één pagina de website verlaat. Wanneer je website na één bekeken pagina wordt verlaten komt de content of context van je website niet overeen met de wensen van de bezoekers.

Trechterpad

Het trechterpad in Google Analytics is de weergave van het winkelwagenproces. Hoeveel bezoekers stoppen een product in de winkelwagen en rekenen vervolgens af? Constateer je een groot verschil in het aantal bezoeken aan de "winkelwagen" pagina en de daadwerkelijke orders? Onderzoek en test waardoor dit verschil zich voordoet. Elementen zoals buttons, teksten of bijzondere service kunnen grote invloed hebben op het aantal conversies.

Geeft Google Analytics te weinig inzicht? Dan kun je door middel van kwalitatief onderzoek achterhalen waar optimalisatie vereist is. Bijvoorbeeld door:

Usability test

Bezoekers dienen op eenvoudige wijze hun doel te bereiken. Het is daarom belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te optimaliseren. In een usability test worden testpersonen uit de doelgroep gevraagd om gebruik te maken van je website. Laat je testpersonen vrij surfen op de website? Dan maak je gebruik van de zogenaamde vrije usability test. De tweede optie is de gestuurde usability test. De testpersonen krijgen een specifieke opdracht en doelstelling tijdens het surfen. Tijdens deze testen analyseer je alle bewegingen en feedback van de gebruiker. Dit geeft inzicht in verbetering van de teksten, design en navigatie van de website dat invloed heeft op de conversie.

Eyetracking

Door middel van eyetracking wordt onderzocht welke elementen op de website aandacht trekken. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van het kleurgebruik, de grootte en posities van bepaalde objecten. Aan de hand van de uitkomsten worden de verbeterpunten in kaart gebracht.

2. Oplossingen en prioriteit

In de tweede fase worden de geïdentificeerde verbeterpunten geanalyseerd en gestructureerd. Om dit op juiste wijze te realiseren zijn er vier beïnvloedbare factoren:

Hoge impact en weinig input

Verbeterpunten die grote impact hebben op de effectiviteit van de website en snel te optimaliseren zijn, dienen als eerste doorgevoerd en getest te worden. Het resultaat is vaak op korte termijn al zichtbaar. Bijvoorbeeld het wijzigen van een button of het aanbieden van gratis verzending.

Hoge impact en veel input

Deze verbeterpunten kosten veel tijd om op te lossen, maar hebben grote invloed op de resultaten. Bijvoorbeeld een aanpassing van de navigatiestructuur van jouw website of de gecommuniceerde waardepropositie richting bezoekers. Dit zijn resultaten die op lange termijn zichtbaar worden.

Lage impact en weinig input

Verbeterpunten die lichte invloed hebben en eenvoudig te realiseren zijn. Deze punten worden aangeduid als ‘leuke toevoegingen’. Optimalisatie mogelijkheden die weinig input vereisen en lichte invloed uitoefenen, hebben vaak te maken met het ontnemen van onzekerheden. Voorbeeld: door het plaatsen van betrouwbare certificaten of persberichten geef je de bezoeker een vertrouwt gevoel.

Lage impact en veel input

Dit zijn de verbeterpunten met minder prioriteit. Zij hebben relatief weinig invloed, maar vergen veel tijd om te realiseren. Een goed voorbeeld is dat bedrijven soms hun product of dienst te snel willen verkopen en de website niet geschreven is voor de juiste type bezoeker. Minder vakjargon, meer openheid en bezoeker gerichte teksten op de website zorgen voor meer conversies.

3. Implementatie en evaluatie

In de laatste fase worden alle oplossingen daadwerkelijk doorgevoerd en getest. Dit is de implementatiefase in het optimalisatieproces. Om een juiste meting van de implementatie te verwezenlijken dient vooraf de verwachting bepaald te worden. Wat is het doel van onze verbetering en wanneer verwachten wij dit te realiseren? Op deze manier evalueer je meetbaar of de aanpassingen het gewenste resultaat hebben behaald. Hierna kan het proces opnieuw plaatsvinden. Meer onderzoeken, testen en evaluaties betekenen uiteindelijk betere resultaten.