Notes » Nieuws » Social media: gevoel of strategie?
Social media: gevoel of strategie?

Social media: gevoel of strategie?

Ik zeg, zonder gevoel een zinloze strategie. 

Je vraagt je vast af: ben je gek? Jij maakt strategieën voor je opdrachtgevers en nu geef je aan jouw gevoel een hogere voorkeur dan aan een strategie. Vanwaar die voorkeur?

In de strategie leg ik de basis uit. 

In de strategie leg ik de basis en de werking van social media uit, bepaal ik samen met de opdrachtgever doelstellingen en bekijken we de doelgroep. We bekijken samen de verschillende soorten content en ik geef praktische tips en leg de gevaren uit. Het beheren van social media doe ik met gevoel. En dat werkt. 


De strategie

Voor ik start met de strategie leer ik eerst de opdrachtgever beter kennen. Ik loop binnen voor een lekkere kop koffie en praat wat met het personeel. Het liefst draai ik een dagje mee, de bedrijfscultuur ervaren. Als het mogelijk is neem ik een dienst of product af, even klant zijn. Samen met de opdrachtgever duik ik in wat omzetcijfers, de bedrijfsdoelstellingen en hoor hun bedrijfsvisie en –missie aan. Dan begin ik met de strategie. Niet direct op papier, maar wel in mijn hoofd. Waarom zet je Twitter in? Wie is er verantwoordelijk voor het bewaken van de visie en missie? In hoeverre zijn de bedrijfsdoelstellingen van voorgaande jaren behaald? Met 80 % of hebben ze een 100% slagingspercentage. Ben je tevreden met 80% of streef je naar 100%. Wat is de gedachte achter de inzet van social media? Heerlijk om die vragen te stellen en over de antwoorden te sparren.


Mijn gevoel

Dan gaat mijn gevoel vaak spreken, komt mijn creativiteit naar boven en voel ik me als een vis in het water. Al weet ik niet hoe dat voelt “als  een vis in het water”, ik kan me er wel iets bij voorstellen: ruimte om te bewegen!  Dat heb ik nodig, ruimte om te bewegen. Mijn gevoel spreekt zich uit in ideeën, persoonlijke boodschappen en social media activiteiten. Het begint bij inspiratie, dan ontstaat het idee en dan zegt mijn gevoel: wel of geen goed idee! Twijfel laat ik niet toe. Van slechte ideeën neem ik direct afscheid, de goede ideeën neem ik mee naar mijn creatievelingen.

Twijfel laat ik niet toe!

Samen met mijn team van creatievelingen kom ik nooit bedrogen uit. Zij verstaan mijn gevoel. We spreken dezelfde taal. Ik giet alles in kannen en kruiken, zorg voor een contentkalender en laat ruimte over voor spontane ingevingen. Mijn creatievelingen denken enthousiast mee, werken de ideeën uit en zijn gek op de resultaten. Deze resultaten vallen nooit tegen, eerder mee. Geen of weinig interactie zijn leermomenten, i.p.v. faalmomenten. Zo blijft het leuk en worden we elke dag beter!



Uitbesteden of zelf doen?

Ik ben voorstander van het uitbesteden van social media beheer, als je geen gevoel bij social media hebt. Heb je dat wel, gevoel bij social media, spreek het dan uit. Uit je op social media, wees niet bang om fouten te maken. Je fouten zijn leermomenten en een uitdaging om ze op te lossen. Probeer je fouten niet te verwijderen, dat lukt niet op social media.
Hoe weet ik of mijn gevoel klopt. Dat is erg snel op te merken uit de behaalde resultaten. Daarbij is je strategie weer van belang, wat is mijn doel? Is mijn doel bereikt? En daar kom ik dan weer: leermomenten en geen faalmomenten, als je doel niet is bereikt. Bekijk je doelen nog eens kritisch en stel ze bij. Laat een ander je doelen en resultaten zien, geef ruimte voor feedback.

Heb je geen gevoel bij social media? Dan blijkt een strategie zinloos. Besteed het beheer uit aan een online bureau wat gevoel heeft bij social media en bij je organisatie. Ga eens in gesprek met een professional. Zet je deuren open voor een kop koffie, geef een rondleiding of stel een meeloopdag voor. Bekijk samen de mogelijkheden en ga voor succes!!

Benieuwd naar de mogelijkheden? Onze koffie is het proberen waard.