Notes » Nieuws » Houd je Analytics data schoon, weg met vervelende spamverwijzingen
Houd je Analytics data schoon, weg met vervelende spamverwijzingen

Houd je Analytics data schoon, weg met vervelende spamverwijzingen

Het valt mij de laatste dagen op, dat er spamverwijzingen actief zijn. Dit zijn ‘neppe bezoekers’, die de Analytics data van jouw website scheef willen trekken. Op zichzelf zijn deze spamverwijzingen niet schadelijk, maar je wilt natuurlijk dat je data schoon en representatief blijft.

Opvallende groei in het aantal bezoekers

In het begin denk je waarschijnlijk: hà mooi, meer bezoekers op mijn website! Wanneer je verder de Analytics data induikt,

Houdt Analytics data schoon en representatief

merk je dat een deel van deze groei kan komen door spamverwijzingen. Deze neppe bezoekers beïnvloeden onder andere je bounceratio, conversieratio, de sessieduur en overige belangrijke statistieken.

Spamverwijzingen zorgen nooit voor een conversie en hebben een hoge bounceratio

Spamverwijzingen zijn gemakkelijk te herkennen. Je ziet vreemde sites staan waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. De bounceratio staat bij (vrijwel) alle spamverwijzingen op 100%. Ze zorgen nooit voor een conversie en de sessieduur staat in de meeste gevallen op 0 seconden. Het is tijd om deze websites uit je Google Analytics te filteren.

Spamfilters aanmaken in Analytics

Mocht je spamverwijzingen ontdekken, dan is het belangrijk om deze in de toekomst te voorkomen. Daarom kan je een filter in Analytics aanmaken. Hieronder staat stapsgewijs uitgelegd hoe het werkt:

1. Log in op Google Analytics en klik bovenin op “Beheerder”.
2. Vervolgens zie je drie kolommen. In de linker kolom klik je op “Alle filters”. Hierna klik je op de rode button “+ Nieuw filter”.
3. Nu voeg je een filter aan de weergave toe. De filternaam is vrij om in te vullen. Om het overzichtelijk te houden, raad ik aan om het bijvoorbeeld “spamfilter 1” of “spamverwijzing 1” te noemen.
4. Bij de filtertype kies je voor aangepast. Er komt een invulveld te staan, waarbij “uitsluiten” al automatisch is aangevinkt. In het filterveld selecteer je “campagnebron”.

5. In het filterpatroon zet je de spamverwijzingen die je wilt uitsluiten. Voor iedere punt zet je een backslash \. Daarnaast maak je onderscheid tussen de websites door een rechte streep | te plaatsen, zoals in de onderstaande afbeelding te zien is.

6. De laatste stap die je moet ondernemen is om de filter toe te voegen aan jouw weergaven. Onderaan de pagina zie je “beschikbare weergaven” staan. Selecteer de website en klik op toevoegen. Sla het vervolgens op.

Houd er rekening mee dat er meerdere soorten spamverwijzingen zijn. Hiervoor moet je ook meerdere filters aanmaken, die je op exact dezelfde manier instelt. In de toekomst heb je geen of in mindere mate last van spamverwijzingen, die jouw Analytics data proberen te verstoren.

Vragen over spamverwijzingen of het toepassen van de filters? Neem gerust contact met ons op of kom langs voor een lekkere bak koffie of versgeperste jus d’orange en wij praten je bij.