Notes » Nieuws » Uit Ermelo nieuws - 12,5 jaar OrangeTalent
Uit Ermelo nieuws - 12,5 jaar OrangeTalent

Uit Ermelo nieuws - 12,5 jaar OrangeTalent

Niels Callenbach (33) uit Ermelo; je kunt hem gerust een pionier in zijn vakgebied noemen. Begin 2005 toen het hebben van een website nog geen gemeengoed was, richtte hij OrangeTalent op en ging als websitebouwer aan de slag; in zijn eentje. In 12,5 jaar heeft Niels het bedrijf aan Jagerserf 24 laten groeien tot dé online communicatie specialist met 12 mensen in dienst. En OrangeTalent blijft innoveren. “Dat vind ik erg belangrijk.”

Bron: Ermelo.nieuws.nl


Eén van de eerste bedrijven

“Ik toen een pionier?”, vraagt Niels zich af. “Eigenlijk is dat wel zo. Want zo ver ik kan nagaan was OrangeTalent één van de eerste bedrijven in de regio die zich met het bouwen van websites ging bezighouden. Bovendien was er in 2005 nauwelijks social media. De mobiel was er al wel, maar nog niet zoals tegenwoordig met snel internet. Voor een ondernemer was een website indertijd een visitekaartje met de meeste relevante informatie. Nu is de website uitgegroeid tot één van de belangrijkste saleskanalen voor een bedrijf.”

Je blijft klikken

Wie OrangeTalent is en waar dé online communicatie specialist voor staat behoeft hier geen uitleg. Belangstellenden kunnen beter een kijkje nemen op de website van OrangeTalent. Daarmee geeft het Ermelose bedrijf zijn eigen visitekaartje af, en hoe. Kort, bondig en visueel wordt toegelicht hoe OrangeTalent met de klant de online doelstellingen kan realiseren. Het ziet er bovendien allemaal zó fraai uit en is zó onderhoudend dat je blijft klikken.


‘Broekie’ van 21

Wat intrigeert is hoe indertijd een ‘broekie’ van 21 jaar een bedrijf oprichtte dat anno nu zo aan de weg timmert. “Ik was toen net afgestudeerd als Bouwkundig- en Technisch Ingenieur”, vertelt Niels. “Op zich had de studie geen raakvlakken met het bouwen van websites. Van fysiek bouwen wist ik echter alles. Het bouwen van websites is eigenlijk vanuit een hobby ontstaan. Bovendien had ik interesse in commerciële- en technische zaken tot marketing. Ook moet je niet vergeten dat een website bouwen toen stukken eenvoudiger was dan tegenwoordig.”


Dun gezaaid

Bijna 3 jaar na de oprichting liep OrangeTalent zo goed, dat Niels eind 2007 zijn baan kon opzeggen en met zijn bedrijf een kantoor betrok. Hoe het vak nog in de kinderschoenen stond merkte Niels aan de moeite die hij moest doen om gekwalificeerd personeel te vinden. “De eerste lichting web developers kwam net nadat ik was afgestudeerd van school; zodoende was die beroepsgroep dun gezaaid.”


Jonge talenten

Tegenwoordig omringt Niels zich met een groep jonge profs met zoveel kennis in huis waar hij zelf niet aan kan tippen. “Ik begrijp wat de jongens schrijven, maar ik doe ze het zeker niet na.” Niels vindt het erg belangrijk voor de ontwikkeling en groei van zijn bedrijf om continu jonge aanwas te werven. “Daarmee kunnen wij talenten daadwerkelijk een kans bieden. Bovendien gaat het om een generatie die is opgegroeid met Facebook, Twitter tot Snapchat. Voor mij gaapt wat dat betreft al een enorm gat, terwijl ik pas 33 ben. Daarom is het zo belangrijk om goede mensen om je heen te verzamelen.” Tegen deze achtergrond roept hij verborgen talenten in Ermelo, zoals developers, dan ook op contact te zoeken met OrangeTalent.

Begeleiden van studenten

Als bedrijf iets betekenen voor een ander zonder dat het geld oplevert, reserveert OrangeTalent elk jaar budget voor.  Zo heeft het bedrijf een overeenkomst met Landstede in het begeleiden van studenten. Eerst mogen organisaties zonder winstoogmerk zich inschrijven voor het laten (her)bouwen website. Zoals de vernieuwde website van het Rode Kruis Ermelo die deze week klaar is. De studenten van Landstede namen deze opdracht voor hun rekening, en OrangeTalent heeft ze begeleid. “In feite zou het voor ons sneller zijn de website zelf te bouwen en weg te geven aan de organisatie zonder winstoogmerk. Maar juist op deze manier leren de studenten er heel veel van.”

Presentatie van de website voor het Rode Kruis Ermelo-Putten

Eén aanspreekpunt voor alle online-communicatie

Niels is als founder en directeur verantwoordelijk voor alles wat er speelt binnen OrangeTalent. In die zin voegt hij ook een stuk senioriteit toe aan het bedrijf, samen met zijn rechterhand Maurits Schraven (32). Groeien als bedrijf en innoveren staan bovenaan de lijst van speerpunten. Websites bouwen dekt dan ook allang niet meer de lading van de hoofdwerkzaamheden van het bedrijf. “Natuurlijk bouwen we nog websites tot webshops, maar we zijn nu echt uitgegroeid tot online marketing specialist. Wat inhoudt dat OrangeTalent één aanspreekpunt vormt voor álle online-communicatie.”

Waanzinnig knap

OrangeTalent viert het jubileum met genodigden op het Molenaarsplein; de plek waar het eigenlijk allemaal begonnen is. “Toen Molen de Koe nog een stompje was, in 2004/2005, was ik al bezig met het bouwen van de website voor de Molenstichting. Als cadeau voor ons jubileum vragen wij dan ook om een gift die bestemd is voor de Molenstichting. Het is immers waanzinnig knap wat de Molenstichting heeft opgezet. Molen de Koe wordt goed onderhouden en de stichting houdt ook nog eens de eigen broek op.”