Notes » Nieuws » Weet jij wat jouw social media input oplevert?
Weet jij wat jouw social media input oplevert?

Weet jij wat jouw social media input oplevert?

Weet jij wat jouw social media input oplevert?

Veel bedrijven investeren veel tijd in allerlei social media kanalen. Vaak worden er ook resultaten mee behaald, maar blijft er toch een vraag knagen: welk deel van de investeringen heeft hier voor gezorgd? En hoeveel heeft dat opgeleverd in euro’s? Nederland scoort hier over het algemeen slecht in als het gaat om het verantwoorden van de investeringen.


Doelstellingen en KPI’s

Wil het effect te meten zijn dan dienen er natuurlijk doelstellingen geformuleerd te zijn. De doelstellingen kunnen dan geëvalueerd worden. Stel daarbij zogenoemde KPI’s op. Dit zijn de indicatoren die aangeven wanneer een doelstelling daadwerkelijk behaald is. Meetbare doelen kunnen het aantal sales zijn, het aantal offerte aanvragen of moeilijker, de versterking van het imago of naamsbekendheid.


ROI

Er zijn meerdere modellen die aantonen hoe social media te meten is, maar deze komen vrijwel allemaal op hetzelfde neer.

Bron: http://www.socialmediamodellen.nl/meetmodellen/arrow-social-measurement-model/

Op kwantitatief gebied ligt hier de kracht van online marketing(communicatie) en dus social media. Door de concrete analyse tools is precies te analyseren wat de resultaten zijn van de geïnvesteerde activiteiten. 

Voorbeelden van kwantitatieve doelen en resultaten:

  • Het totaal aantal leads.
  • Het aantal likes, shares, reacties etc. 
  • Alle gepubliceerde social media content.
  • Het aantal (herhalende) aankopen via Facebook ten opzichte van het totaal aantal (herhalende) aankopen.
Naast kwantitatieve resultaten is het belangrijk om, de lastigere, kwalitatieve resultaten in kaart te brengen.


Voorbeelden van kwalitatieve doelen en resultaten:

  • De totale groei van de naamsbekendheid onder de doelgroep.
  • ROI van Facebook campagnen ten opzichte van de ROI van de totale marketing campagnes.

Bron: CBS