Notes » Nieuws » Zes praktische tips om de conversie van jouw website te verhogen
Zes praktische tips om de conversie van jouw website te verhogen

Zes praktische tips om de conversie van jouw website te verhogen

Een goed converterende website is voor ieder bedrijf belangrijk. Nieuwe leads, productverkoop, nieuwsbriefinschrijving, conversies mislopen doet zeer en daar wil je wat aan doen. Op welke manieren zorg je ervoor dat jouw bezoekers op gebruiksvriendelijke wijze de website doorlopen en meer converteren?

Probeer van te voren altijd zoveel mogelijk informatie van het gedrag van je bezoekers te achterhalen en analyseer deze data.


Probeer van te voren altijd zoveel mogelijk informatie van het gedrag van je bezoekers te achterhalen en analyseer deze data. Gebruik Google Analytics om bijvoorbeeld het zoekgedrag van je bezoekers te onderzoeken of het winkelwagenproces te analyseren. Gebruik de gevonden data om veranderingen voor te stellen en door te voeren. Evalueer altijd of de veranderingen het gewenste resultaat hebben opgeleverd.

1. Voorkom onverwachte kosten

Niets is zo vervelend als onverwachte kosten. Daarom is het erg belangrijk om vooraf duidelijk te maken wat de verzend- en retourkosten zijn. Herhaal dit tevens op de productpagina en in de winkelwagen om het extra te benadrukken. Op deze wijze zorg je ervoor dat minder mensen in de winkelwagen afhaken en je website verlaten. Probeer eens te experimenteren met gratis verzending en retournering. Dit kan een enorme boost aan je conversies geven.

Ook de levertijd is een belangrijk element. Een bezoeker heeft geen zin om twee weken te wachten op zijn of haar aankoop. Wees daarom duidelijk over de levertijd. Bijvoorbeeld: voor 15:00 uur besteld, morgen in huis!

2. Help bezoekers een keuze maken

Bezoekers hebben online vaak hulp nodig en willen graag advies opvolgen. Daarom is het belangrijk om bezoekers te helpen een keuze te maken. Dat kan op drie manieren:

a. Structureer de website in categorieën en maak filters op basis van het zoekgedrag. Het zoekgedrag vertelt je iets over het doel van de bezoeker. Zorg dat de bezoeker zo eenvoudig mogelijk vindt waar hij naar opzoek is.

b. Zet producten in de spotlight: zorg ervoor dat enkele producten meer opvallen dan de rest. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan welke producten nieuw zijn, in de aanbieding zijn of welk product het best verkocht is.

c. Sorteer producten: maak het voor de bezoeker mogelijk om te sorteren op bijvoorbeeld populariteit en van een oplopende- en aflopende prijs. Dit maakt het zoeken naar het gewenste product eenvoudiger en verbetert de ervaring op de website.

3. Maak gebruik van meerdere en grote afbeeldingen

Het komt nog veel voor dat producten onduidelijke of zelfs geen foto’s bevatten. De bezoeker wil zoveel mogelijk van het product kunnen bekijken. Zorg daarom voor grote foto’s, maar ook voor meerdere foto’s. Biedt tevens de mogelijkheid om op de foto’s in te zoomen, zodat bezoekers ook de details van het product kunnen bekijken.

4. Geef foutmeldingen real-time door

Offerteformulieren of het invullen van gegevens kunnen op het laatste moment roet in het eten gooien. Niemand vindt het leuk om formulieren in te vullen. Wanneer dit achteraf verkeerd wordt ingevuld slaat de frustratie bij de bezoeker toe. Zorg er daarom voor dat verkeerde gegevens real-time worden weergegeven. Dit is gebruiksvriendelijker en kost minder tijd bij eventuele fouten.

5. Neem twijfels weg

Waarom zou een bezoeker bij jou iets moeten afnemen en niet bij de concurrent?

Waarom zou een bezoeker bij jou iets moeten afnemen en niet bij de concurrent? Neem daarom twijfels weg bij de bezoeker. Toon altijd USP’s (Unique Selling Propositions), zodat de bezoeker je beter vertrouwd:

• 24-uurs service
• Niet goed = geld terug
• Altijd de goedkoopste
• Gratis verzending

Ook bij het invullen van formulieren en betalingen kan twijfel verminderd worden.

• Vraag alleen wat noodzakelijk is. Houd het dus kort.
• Toon symbolen van betaalwijzen. Dat schept vertrouwen.
• Vraag om de dienstverlening te verbeteren.
• Laat duidelijk zien hoe lang het proces duurt.

6. Check-out zonder registratie

Natuurlijk willen we zo veel mogelijk data verzamelen van onze klanten om dit in de toekomst te kunnen gebruiken. Het vragen van informatie kan de potentiële klant echter weerhouden van een bestelling. Biedt daarom altijd een check-out waarbij de bezoeker zich niet hoeft te registreren. Er zijn bezoekers die geen behoefte hebben aan het maken een account. Zorg er daarom voor dat zij zo snel mogelijk hun bestelling kunnen afronden. Het vragen om registratie kan eventueel na het afronden van een bestelling gevraagd worden. Hierdoor voelt het niet als verplichting. Na een geplaatste bestelling is tevens de drempel tot registratie lager.

Naast deze zes conversie optimalisatie tips zijn er nog tientallen andere manieren die de prestaties van jouw website verbeteren. Heb jij het gevoel dat je onnodig conversies mist? Wij kijken graag met je mee waar er geoptimaliseerd kan worden!