Een uitgeverij die de stap naar online zet
Bekking & Blitz is al sinds 1929 dé uitgeverij en producent van kunstdrukwerk en hoogwaardige kunstcadeaus voor musea, winkels en non-profitorganisaties. De producten worden via traditionele kanalen o.a. de retail verkocht. Ook internationaal.
Aan OrangeTalent sprak Bekking & Blitz de ambitie uit om binnen drie jaar een online toonaangevende speler te zijn in kunstcadeaus. Onze opdracht? Zorg ervoor dat de producten van Bekking & Blitz via het online kanaal verkocht worden aan B2B en B2C, zodat Bekking & Blitz ook online vertegenwoordigd zijn en de komende jaren een flinke groei kunnen realiseren.
Beleef kunst óók online
Kunst verrijkt de mens. Dat is de boodschap die Bekking & Blitz uitdraagt. De wereld van kunst is een wereld van beleving die je moet ervaren. De strategie focust zich op deze beleving met prachtige ontwerpen die zowel offline als online dezelfde ervaring tot stand brengen.
In de online omgevingen moeten de ontwerpen eruit springen. Met een strak en clean webdesign krijgen de beelden op de kunstcadeaus alle ruimte om verhalen te vertellen. Inspiratie is het sleutelwoord.



Doorlopend werken aan bezoek & omzet
Om de webshop van Bekking & Blitz te laten groeien, zijn doorlopende marketinginspanningen van essentieel belang. Dit is een continu proces van doelen stellen, doelgroepen bepalen, middelen inzetten, een effectieve boodschap bedenken en regelmatig optimaliseren.
1. Doelen bepalen
Voor de start van marketinginspanningen, zijn doelstellingen altijd leidend. Want dat is waar naar toe gewerkt wordt. Deze doelen zijn altijd SMART gedefinieerd, zodat er gemeten kan worden of de doelstellingen zijn behaald.
2. Doelgroep bepalen
Om de doelen te behalen, moeten doelgroepen bepaald worden. Dit kunnen bijvoorbeeld doelgroepen zijn met geografische en demografische targetting, of doelgroepen die bestaan uit mensen die de shop hebben bezocht of mensen die de Facebook pagina volgen. Per campagne wordt bepaald op welke doelgroep er gericht wordt.
3. Middelen identificeren
Het benaderen van de vastgestelde doelgroep kan op veel manieren. Er wordt gecheckt welke middelen de doelgroep gebruikt. Denk aan middelen als Google, Facebook, E-mail en online marketplaces als Bol.com en Amazon. Op de middelen die zij gebruiken, worden promoties geplaatst en acties uitgevoerd.
4. Boodschap bepalen
Welke boodschap gaan we overbrengen? Wat moet er gecommuniceerd worden om de doelstelling te behalen? Het antwoord op deze vragen is de basis voor de uitvoering. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen de verschillende onderwerpen van de campagne. Voor de promotie van een nieuwe productlijn wordt namelijk een andere boodschap en tone of voice gebruikt dan bij een tijdelijke actie.
5. Optimalisatie
De campagne draait. Tijd om achterover te leunen? Absoluut niet. Het is noodzakelijk om te weten hoe de campagne presteert en aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om nog meer resultaat te behalen. Het kan nodig zijn om budgetten aan te passen, andere middelen in te zetten of de boodschap aan te passen.

Slim inhaken op actualiteit
Campagnes van Bekking & Blitz kunnen met de online activiteiten inhaken op een museumbezoek, evenementen of actualiteiten. Zo is in 2019 een campagne gevoerd rond het jaar van Rembrandt. Daarnaast wordt er met regelmaat op andere actuele gelegenheden ingehaakt.

Sfeervolle beelden die verkoop stimuleren
Bekking & Blitz heeft licenties om kunst van een groot aantal bekende kunstenaars te gebruiken. Zo mogen zij onder meer het werk van Van Gogh, Vermeer, Fiep Westendorp, Dick Bruna, M.C. Escher, Rembrandt en vele anderen voeren op hun producten. De producten zijn voor alledaags gebruik. Zo blijft kunst ook daarin spreken.

Webshop koppeling met AFAS
De webshop van Bekking & Blitz is gekoppeld met AFAS. Vanuit AFAS wordt alle productinformatie, klantgegevens en orderinformatie gesynchroniseerd. Bekking & Blitz houdt op deze manier overzicht in de verschillende orderstromen (B2B en B2C) en in de voorraad. De koppeling is zo ontwikkeld dat Bekking & Blitz geen handmatige acties meer hoeft te doen om de order logistiek goed te kunnen verwerken.


De stap naar online
Ben je nieuwsgierig naar het resultaat van deze uitgeverij die de stap naar online maakte? Surf dan naar de webshop van Bekking & Blitz.

Wil jouw organisatie ook online uitblinken?
Heb je een concrete vraag? Of wil je meteen een offerte? Wij reageren binnen 1 á 2 werkdagen.