Tijdens de corona pandemie waren de fysieke winkels van Heinen Delfts Blauw gedwongen om de winkels te sluiten. Hierdoor was het noodzakelijk om snel een goeddraaiende online webshop te lanceren.
OrangeTalent heeft Heinen Delfts Blauw geholpen om de online winkel nog beter in te richten. Met een strak ingericht webshop en slimme Google Ads campagnes zijn er binnen 2 jaar tijd meerdere winstgevende product-market fits gevonden, waardoor Heinen haar personeel heeft weten te behouden en nu een winstgevend e-commerce platform heeft.
Deze samenwerking is beloond met een Silver-award bij Dutch Interactive Awards. Lees hieronder meer over onze aanpak.
Over Heinen Delfts Blauw
Heinen Delfts Blauw is een van de bekendste producenten van Delfts blauw aardewerk. Met eigen schilders, ontwerpers en productiehuis biedt Heinen een breed scala aan Delfts Blauw. In de 10 winkels, op a-locaties in Amsterdam, Delft en Curacao wordt dagelijks Delfts Blauw verkocht. Ook online is Heinen actief, maar daar wil Heinen in de komende jaren een flinke groei doormaken.

'Creating new traditions' centraal in alle communicatie
Heinen wil doormiddel van een nieuwe webshop en opvallende marketingcommunicatie de groei van verkoop van souvenirs doorzetten én nieuwe doelgroepen met een nieuw productaanbod bereiken. De payoff ‘creating new traditions’ is daarin het uitgangspunt van alle communicatie.

Van online strategie tot communicatiemix
Er is begonnen met het ontwikkelen van een geheel nieuwe huisstijl voor de complete bedrijfsvoering. Hierin zijn ook winkeluitstraling, offset en alle andere middelen meegenomen. Vervolgens is via gedegen onderzoek een online strategie uitgedacht. Daarna hebben we de webshop in zogenaamde wireframes volledig geschetst. Hierbij is nagedacht over de optimale klantreis voor de kopende bezoekers.
Gedurende een korte periode na livegang is over gegaan op een sterke online communicatiemix die de merkbekendheid in Nederland én de bekendste afzetlanden (Amerika, China en diverse andere landen) van Heinen Delfts Blauw moet vergroten.

Efficiënter werken door koppeling CRM
De webshop van Heinen is gekoppeld aan het CRM systeem van King. Één van de redenen waarom Heinen voor OrangeTalent heeft gekozen, is onze ervaring met de koppeling tussen King en webshops. De orders vanuit de webshop worden rechtstreeks King in geschoten en andersom worden nieuwe producten vanuit King getoond in de webshop van Heinen. Ook het uitlezen van order- en pakbonnen wordt 1:1 gesynchroniseerd.


Ik vind de website heel overzichtelijk en handig! Echt een plezier om dingen op uit te zoeken.

Online dezelfde omzet realiseren als een fysieke winkel
Om de diverse doelgroepen optimaal te bedienen is een brede communicatiestrategie ingezet. Toeristen die in Amsterdam of Delft aankomen kunnen Facebookadvertenties tegenkomen, via Google shopping en Adwords staat Heinen standaard bij de eerste 3 aanbieders. Daarnaast heeft Heinen een zeer sterke organische positie verworven, deze bouwen we in de komende periode uit doormiddel van blogs, het toevoegen van landingspagina’s en het opbouwen van autoriteit.
Ijzersterke SEA campagnes
Als gevolg van Covid-19 heeft Heinen Delfts Blauw de switch gemaakt van traditioneel offline gericht op toerisme naar volledig online gericht op de Nederlander. Om dit te realiseren is de focus op online marketing komen te liggen. OrangeTalent is ingeschakeld om de SEA campagnes op te pakken. De belangrijkste doelstelling is om structureel meer omzet uit online te realiseren met een ROAS-doelstelling van minstens 400%.
Met diverse SEA campagnes gericht op Google Shopping, Google Search, Google Display en Bing Ads hebben we nieuwe doelgroepen in Nederland weten te bereiken, interesseren en te laten kopen.
Het SEA traject bestaat voornamelijk uit een continue zoektocht naar nieuwe product-market-fits en het opschalen van campagnes. Hierdoor testen, optimaliseren en schalen we structureel op met als gevolg meer bereik, bezoekers en online omzet.
Resultaten?
- Een enorme toename in Brand-search van 145% ten opzichte van vorig jaar.
- Een verantwoordelijke SEA strategie binnen onzekere tijden dankzij intensieve samenwerking.
- Een forse en structurele omzetgroei binnen Paid-Search: +500% ten opzichte van vorig jaar.


Wil jouw organisatie ook digitaal uitblinken?
Heb je een concrete vraag? Of wil je meteen een offerte? Wij reageren binnen 1 á 2 werkdagen.
