Zorggroep Noord-West Veluwe tumbnail

Vernieuwend werven in de ouderenzorg

Zorggroep Noord-West Veluwe

De Zorggroep Noordwest Veluwe (ZNWV) streeft ernaar mensen buiten de zorgsector te enthousiasmeren en te verbinden met hun organisatie. Hiervoor is er een unieke campagne nodig, een die niet alleen nieuwe medewerkers werft maar ook de huidige medewerkers een gevoel van trots geeft op het waardevolle werk dat zij verrichten.

De ouderenzorg in het algemeen en de ZNWV kampen met een tekort aan personeel. De oorzaken hiervan zijn bekend: hoge werkdruk, lage lonen en werktijden zijn veelgehoorde kreten. Daarbij wordt er vaak in één vijver gevist en personeel 'rondgepompt'. Het roer moet om. Mensen buiten de zorg moeten ontdekken wat zij kunnen betekenen voor ouderen. Zo ontstond: de Zorgheldentest.

Zorggroep infographics

Hoe is dit zo’n groot succes geworden?

De ZNWV is actief in een grote regio. Een van de belangrijkste doelen was om zoveel mogelijk gezien te worden. Daarom is er gekozen voor een crossmediale aanpak waarin online, offline en medewerkers werden betrokken. Social Media campagnes focusten op conversie naar de test, (kranten)advertenties, bannering op auto's, spandoeken langs de weg en narrow casting vergrootten de zichtbaarheid enorm. De Zorgheld zag je overal!

zgwn de zorgheld
zgwn de zorgheld in jou

De zorgheldentest

Om tot een leuke, maar ook realistische test te komen, hebben we in een aantal sessies stilgestaan bij situaties uit de praktijk en kwaliteiten van 'superhelden' in de zorg. Vanuit deze kwaliteiten hebben we opdrachten bedacht die vooral leuk zijn om te doen. 

zorggroep zgnw
zorggroep 4 zgnw
zorggroep 2 zgnw

De opvolging

Wij begrijpen dat een switch niet in een dag of na een test gemaakt is. Daarom is een uitgebreide remarketingcampagne opgezet waarin mailings, social media en persoonlijk contact deel uitmaakten van de funnel. Informatie over werken in de zorg en bij ZNWV, vacatures en ervaringsverhalen van andere carierreswitchers deelden we op vele manieren met deze groep mensen.

zorggroep mock-up telefoonGreat results

In de tijd dat de campagne draaide (2019) maakten ruim 2200 mensen de test (bijna 70% maakte de test ook helemaal af). Het doel om op te vallen en verder te kijken dan de eigen kaders is door ZNWV ruimschoots behaald!

'OrangeTalent heeft ons nieuwe inzichten gegeven door veel verder te kijken dan wij gewend zijn te kijken'

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager