Pushmeldingen: wat zijn het en hoe werkt het?
- Home/
- Inspiratie/
- Pushmeldingen: wat zijn het en hoe werkt het?
De NS meldt dat er een vertraging is op jouw traject. Nu.nl die belangrijk nieuws ‘pusht’. Een reisaanbieder meldt dat de hotelkamer die je had bekeken, nú in de aanbieding is. Het zijn allemaal voorbeelden van push-notificaties. Wist je dat je zulke meldingen ook kunt versturen naar bezoekers van jouw website of webshop? Dat kán inderdaad spammy overkomen, maar dat hóeft niet. Push-notificaties kunnen jouw bezoekers ook enorm helpen. Waar moet je op letten? Wat zijn de do’s en dont’s? En wat werkt wel en niet? Lees dan even verder.
Wat zijn push-notificaties?
Push-notificaties zijn klikbare pop-up berichten die verschijnen op je telefoon, tablet of pc-scherm. Of de bezoeker op jouw website is of niet, de pop-up verschijnt onder in beeld ook als de browser is gesloten. Mensen moeten wel hebben aangegeven dat ze deze berichten willen ontvangen. Zulke berichten blijken heel effectief. Cijfers wijzen uit dat de klikratio tot 50% hoger is dan bij e-mail. Zeker als je rekening houdt met de context. Zoals de regio waar de ontvanger woont. Of de plek waar hij op dat moment is. Pushnotificaties kunnen leiden tot herhaaldelijk websitebezoek (user retention) en een hogere respons doordat bezoekers alsnog reageren op jouw woest-aantrekkelijke actie (re-angegement).
Waarom zou je het willen, push-notificaties?
Het unieke aan push-notificaties is dat je een ontzettend grote groep bezoekers kunt bereiken. Bezoekers die je voorheen niet kon bereiken met e-mail, social media of welk ander marketingkanaal dan ook. Immers, we zijn in Nederland gemiddeld 5 uur per dag online (wereldwijd is dat ruim 6 uur, zo meldt het jaarlijkse Global Digital Report 2020). En toegespitst op e-commerce: 96% van alle Nederlandse consumenten koopt online. En in 2020 gaven Nederlandse consumenten online liefst 55.6% meer online uit aan producten en diensten dan in 2019 (cijfers: Thuiswinkel Markt Monitor). Dan te bedenken dat gemiddeld 95% van je bezoekers zonder order je webwinkel verlaten. Er liggen dus nog enorm veel kansen! Echter, die groep van afhakers ben je kwijt. Je kunt hen ook niet bereiken. Behalve met push-notificaties!
7 tips voor succesvolle push-notificaties
Een pushnotificatie is een grote psychologische trigger zijn. Ga maar na bij jezelf: als je een bericht binnenkrijgt, móet je daar op klikken. En wel direct. Je kunt het niet helpen; het is sterker dan jou. Dit is natuurlijk de welbekende Pavlov-reactie: onze aangeleerde, onbewuste reactie. Maar voor een succesvolle push-notificatie is wel wat meer nodig. Want de ontvanger moet zich wel aangesproken voelen. De boodschap moet voor hem zijn. En het aanbod moet aantrekkelijk zijn.
1. Zorg voor goede segmentatie
Natuurlijk kun je standaardberichten sturen. Maar daarmee boek je waarschijnlijk weinig succes. Hoe beter je je doelgroep definieert, hoe beter en persoonlijker je de boodschap kunt afstemmen. Categoriseer je publiek op verschillen in interesses en acties. Verstuur alleen relevante berichten, gebaseerd op hun profiel. En zorg dat de berichten waarde hebben voor je doelgroep.
2. Zorg voor een heldere en overtuigende boodschap
Schrijf overtuigende, ‘zacht-dwingende’ teksten die aansluiten bij de vragen en behoeften van je doelgroep. Met pakkende oneliners en niet te negeren call-to-actions. Houd het doel van je pushbericht voor ogen: mensen moeten klikken. Dat werkt het best door iets van waarde te bieden. Kennis, een aanbieding of nog iets anders. Maar: kom niet schreeuwerig over in je copy.
3. Wees duidelijk en concreet
Zeg precies waarom jij de pushmelding verstuurt én wat het voordeel is voor de bezoeker.
4. Gebruik de beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Met een pushbericht wil je graag bereiken dat mensen iets dóen. Het best gebruik je hiervoor één of meer beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Zoals schaarste, sociale bewijskracht en sympathie.
Zeg niet: ‘Ontvang meldingen’. Beter is: ‘Mis geen blog meer! 3.500 ondernemers ging je al voor.’ Daarmee lever je sociale bewijskracht. Heb je een tijdelijke kortingsactie? Zeg dan: ‘Profiteer vandaag nog van 30% korting!’. Of zoals booking.com dat doet: ‘Nog maar 3 kamers zoals deze over op de site’. Daarmee haak je aan bij de Fear Of Missing Out (FOMO) waar ieder mens in meer of mindere mate gevoelig voor is. Welke verleidingstechnieken je ook inzet, communiceer vooral duidelijk het voordeel voor de bezoeker. Waarom wil hij jouw aanbod beslist niet mislopen?
5. Toon niet té veel meldingen
Naast een opt-in (waarbij de ontvanger bewust kiest voor aanmelding of inschrijving) toon je waarschijnlijk ook een cookiemelding. Je hebt een aantrekkelijke afbeelding die jouw boodschap ondersteunt: een hero image. En misschien toon je later nog een exit intent (een pushbericht voor bezoekers die jouw website of webshop dreigen te verlaten) of nóg een andere pop-up.
Het gevaar van overkill ligt dus op de loer. Laat daarom niet té veel zien en zet de gebruikerservaring voorop. En houdt het doel van de meldingen scherp voor ogen: een klik genereren. Op de pagina die volgt na de klik, heb je meer tijd en ruimte om de lezer te overtuigen van jouw aanbieding.
6. Wacht even voordat je de melding toont
Komt er een bezoeker op je website, wacht dan enkele seconden met de pushmelding. Want niet iedereen is direct bekend met je merk, product of dienst. Gun ze even de tijd. Bovendien lijkt een pushmelding nogal op een cookiemelding of een andere soort pop-up, zeker op mobiel. Toon je de melding pas na enkele seconden, dan valt-ie extra op. Jouw pushmelding wordt dan beslist gelezen.
7. Plan en automatiseer je pushberichten
Verstuur je berichten niet lukraak, maar zorg voor een goede planning. En automatiseer de verzending. Vooral als je wereldwijd klanten hebt, want dan moet je rekening houden met tijdverschillen. Goed plannen en automatiseren voorkomt dat bezoekers de pushberichten op de raarste tijden ontvangen, wat ten koste zou gaan van het effect van je campagne.
Na toestemming: push-notificaties versturen!
Heeft de bezoeker aan je website toestemming gegeven dat je hem notificaties mag sturen? Dan kan je voortaan diverse berichten sturen. In de notificatietool kan je instellen welke gebruikers welke berichten ontvangen. Je kunt dus segmenteren. Zorg dat het bericht relevant is voor de ontvanger!
Als je een bericht verstuurt, verschijnt dit op het scherm van de gebruiker. Op een pc komt het bericht vaak in de rechtsonder ‘binnenvliegen’, ook als de ontvanger niet meer op je website zit. En zelfs als de browser niet meer openstaat. De notificatie valt direct op, omdat deze als een pop-up over het scherm verschijnt. Je kunt ervoor kiezen dat het bericht blijft staan totdat erop is geklikt. Het is verstandig te testen of dit werkt. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aantal uitschrijvingen.
6 voorbeelden van push-notificaties
Er zijn diverse soorten push-notificaties. Zoals:
1. ‘Verlaten winkelwagen’ push-notificaties
Veel bezoekers aan webshops maken hun bestelling niet af. Het product is wel in de winkelwagen geplaatst, maar de bezoeker heet (nog) niet afgerekend. Met een push-notificatie wijs je de bezoeker hierop en verleid je hem om alsnog te kopen. Schrijf bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor uw bezoek! U heeft 1 item in uw winkelmandje. Bestel direct nog om te voorkomen dat het product is uitverkocht’.
2. Notificaties die aanzetten tot actie
Heb je een sales-actie gedurende een bepaalde periode? Dan kun je ervoor kiezen dat iedereen die zich heet ingeschreven deze promotie als eerste – of zelfs als enige – ontvangt. Zulke notificaties zetten aan tot actie.
3. Informatieve meldingen
Het actuele weer, de laatste beursinformatie, breaking news van je online krant, vluchtvertraging. Allemaal voorbeelden van informatieve meldingen toegespitst op de interesses van de gebruiker. Je kunt dit ook toepassen voor je eigen website. Bijvoorbeeld door waardevolle actuele kennis te delen.
4. Reminder-notificaties
Schreef een bezoeker zich als werkzoekende in op de website van jouw uitzendbureau? En vulde hij niet alle gegevens in? Dan kan je deze persoon daaraan helpen herinneren met een push-notificatie. Bijvoorbeeld door aan te geven dat hij op die manier kansen misloopt op werk.
5. Geolocatie-notificaties
Met behulp van geofencing – een location based marketingtechnologie, kun je berichten sturen over bijvoorbeeld de beste restaurants in de buurt. Of over interessante winkels. Een ander bekend voorbeeld van geolocatie-notificaties is NL-Alert.
6. Tijdgebonden notificaties
Heb je een aantrekkelijke aanbieding voor jouw klanten? Stuur hen dan – voordat de acties afloopt! – notificaties over dit tijdelijke aanbod en over het naderende vervaldatum.
Verstuur ze niet te vaak
Natuurlijk, je kunt in principe onbeperkt pushmeldingen versturen. Maar de vraag is of je daarmee waarde biedt aan je subscribers. Wees vooral relevant en niet irritant. De bezoekerservaring is leidend. Je kunt bijvoorbeeld:
notificaties sturen naar iedereen doe op dit moment online is
notificaties sturen naar iedereen die 7 dagen niet op je website zijn geweest
notificaties sturen naar nieuwe bezoekers (heet hen welkom)
handmatig notificaties sturen naar alle bezoekers of een deel van hen
notificaties sturen op een vaste datum en tijd (denk aan Black Friday deals)
notificaties sturen op basis van gedrag van de gebruiker. Bijvoorbeeld na een bepaalde actie. Zoals: een bezoeker die een bepaalde pagina heeft bezocht. Of iets in de winkelmand heeft gelegd, maar niet heeft afgerekend. Je hebt nog geen gegevens van deze bezoeker, maar met een pushbericht kun je hem wel bereiken. Mits de bezoeker de notificaties heeft ingeschakeld.
Welke apparaten ondersteunen push-notificaties?
Heel veel apparaten ondersteunen push-notificaties. Ze werken bijvoorbeeld prima op een Windows- en Mac-computer, op Android-telefoons en Android-tablets. Maar push-notaties werken niet op een iPhone of een iPad. Apple is de spelbreker. Apple staat push-notificaties alleen toe als je een native iOS-app hebt. Dit werkt helaas (nog) niet in PWA’s. Apple geeft al geruime tijd aan dat deze functionaliteit beschikbaar komt, maar tot nu toe kan dit nog alleen met native apps.
Welke browsers ondersteunen push-notificaties?
Desktop: Microsoft Edge, Chrome (versie 42+) , Firefox (44+), iOS Safari (11.3+) en Opera (42+).
Mobiel: Chrome (versie 42+) , Firefox (48+), Samsung Internet Browser en Opera (37+).
Meten = weten = actie ondernemen
Natuurlijk weet je graag of jouw e-commerce-inspanningen vruchten afwerpen. Neemt het aantal bezoeken en aanvragen toe? En je omzet? De belangrijkste Key Performance Indicator (KPI) bij push-notificaties is de click rate: het percentage van de ontvangers van jouw pushbericht die op een notificatie klikken. Echter, als je alleen de click rates in de gaten houdt, heb je nog geen informatie over de conversie. Je weet dan dus niet hoeveel waarde jouw push-notaties echt toevoegen.
Je moet dus méér KPI’s meten in de push-notificatie tool en Google Analytics. Zoals de time on page, de bounce rate, het percentage subscribers (websitebezoekers versus de ingeschreven personen voor een pushmelding) en het percentage unsubscribers. Zijn er te veel afmeldingen? Dan verstuur je misschien te vaak een bericht. Of jouw berichten zijn niet relevant genoeg. Het is daarom heel belangrijk dat je je doelgroepen goed kunt segmenteren. Bijvoorbeeld door subscribers te laten aangeven in welke producten en diensten zij interesse hebben. Ook kun je subscribers segmenteren op basis van hun activiteiten op jouw website of webshop. Zoals de type pagina’s die ze bezochten en het aantal keren dat ze een specifieke pagina bezochten. De ene notificatietool biedt daarin meer mogelijkheden dan de andere.
Nóg concreter is het om ook je e-commerceomzet (bij webshops) en het aantal aanvragen meetbaar te maken. Kortom, ga bij het meten uit van je businessdoelen. Hoe beter je meet, hoe beter je weet wat jouw inspanningen opbrengen. En hoe gerichter je kunt bijstellen.
Aan de slag met push-notificaties
Wil je aan de slag met push-notificaties? Er zijn meerdere goede tools op de markt. Zoals Pushengage, VWO, Wonderpush, Onesignal en Batch. Bekijk en vergelijk deze tools zorgvuldig. En let bijvoorbeeld op mogelijkheden zoals:
segmentatie van doelgroepen. Liefst event based, waarbij je segmenteert op basis de actie van de gebruiker, zoals het plaatsen van een artikel in de winkelwagen en het bezoeken van een blog.
het kunnen plannen van push-meldingen
winkelwagen-reminder
custom branding: je kunt je push-notificatie je eigen styling meegeven.
trigger-campagnes (gebaseerd op acties)
welkomstbericht na inschrijving