De impact van AI overviews op het verkeer vanuit Google

Datum 24 mei 2024
Leesduur 5 min
Jesse Kamsteeg OrangeTalent
Geschreven door:
Jesse Kamsteeg,
Online Marketeer

Google I/O, een jaarlijkse conferentie van Google met de nieuwste aankondigingen op het gebied van technologie. Een belangrijke update: Google heeft bekendgemaakt AI overviews uit te gaan rollen. Wat? Aan de hand van kunstmatige intelligentie geeft Google een samenvatting op de vraag die je stelt aan Google. Vooral geschikt voor mensen die snel antwoord willen en geen tijd hebben om verder te zoeken. De meeste mensen dus.  

Wat betekent dit voor jouw organische verkeer? Wij vertellen je meer over de impact van AI op de zoekmachine.  

Hoe werken AI overviews?  

Google heeft een voorbeeld gepubliceerd, hierin zie je hoe AI overviews gaan werken. Stel je voor: je bent op zoek naar een yoga studio met goede reviews en waar je korting krijgt als nieuw lid. Enter. Google geeft je binnen een oogopslag antwoord, je hoeft niet elke website te bekijken.

Wat zijn de gevolgen van AI overviews? 

AI overviews zijn op dit moment al beschikbaar in de VS en verwacht wordt dat het ook eind 2024 uitgerold wordt in Europa. Wat zijn de gevolgen voor websites en webshops? Logischerwijs ontvang je minder organisch verkeer vanuit Google, AI geeft namelijk al antwoord op de zoekopdracht in Google. Je potentiële bezoekers hebben daarom minder reden om door te klikken.  

Google geeft aan dat websites die worden vertoond in AI overviews meer organisch verkeer naar hun website ontvangen, dan websites die verschijnen in de traditionele SERP. Of dit daadwerkelijk de realiteit wordt, moeten we nog maar eens zien.  

Op dit moment zijn de verwachtingen niet erg positief, hier schreven we in de vorige alinea al over. Een van de oplossingen? Kwalitatieve content! 

Kwaliteit boven kwantiteit 

Kwalitatieve content wordt nog belangrijker dan het al is. Schrijf content waar een bezoeker echt wat aan heeft. Geen AI-gegenereerde teksten, maar achtergrondinformatie, reviews en unieke content. Verplaats je in de doelgroep, en schrijf content die het probleem of de vraag van je doelgroep daadwerkelijk oplost. Content waar een bezoeker echt wat aan heeft en daardoor wil doorklikken. Ook wel ‘helpful content’ genoemd. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te afhankelijk bent van het organische verkeer uit Google.  

En hoe adverteren in Google er in de toekomst uit gaat zien? Dat is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat het onderscheid tussen advertenties en organische resultaten blijft bestaan door de tags. Deze zijn nu ook zichtbaar in de SERP.  

De toekomst van zoeken in Google 

Hoe de toekomst van search in Google eruit gaat zien is nog erg onduidelijk. Een paar conclusies die we al wel voorzichtig kunnen trekken: 

  • Afname organische bezoekers: het aantal organische bezoekers zal afnemen, richt je daarom op andere KPI’s, zoals organische conversies in plaats van een x aantal organische bezoekers  

  • Kwalitatief verkeer > kwantitatief verkeer: bezoekers zijn al beter geïnformeerd waardoor het verkeer kwalitatief beter is, waardoor bezoekers ook beter zullen gaan converteren. 

  • Gebruik van sociale media: search vindt niet alleen meer plaats in Google. Social media en andere platformen zoals communities nemen hier een steeds groter aandeel in. Denk hierbij aan platformen zoals LinkedIn en TikTok. Zorg dat je daar ook aanwezig bent! 

De toekomst van search is moeilijk te voorspellen. Wat wel duidelijk is, is dat search een grote metamorfose ondergaat.  

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager
Delen