Digitale trends en ontwikkelingen in 2024

Datum 6 november 2023
Leesduur 4 min
Anne-Wil Prange OrangeTalent
Geschreven door:
Anne-Wil Prange,
Online Marketeer
David Contact

De digitale wereld is en blijft altijd volop in beweging, ook 2024 zal weer veel nieuwe kansen en ontwikkelingen met zich meebrengen. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven, op te anticiperen en zo voorop te blijven lopen. Onze digitale experts zetten de vijf grootste ontwikkelingen in 2024 voor je op een rijtje. 

1. Cookieless era 

De digitale wereld maakt zich klaar voor een van de grootste veranderingen omtrent het privacy landschap. Google heeft aangekondigd vanaf 1 januari 2024 third-party cookies in Chrome uit te faseren. Chrome is een van de meest gebruikte webbrowsers ter wereld.  

Cookies zijn kruimels die een internetgebruiker achterlaat in de vorm van data. Cookies vertellen wat over jou als gebruiker. Third-party cookies zijn cookies (data) die van een ander domein komen dan van de website die op dat moment wordt bezocht. Ze worden vaak ingezet voor het volgen van de internetgebruiker om zo gericht te adverteren. Wanneer deze third-party cookies er niet meer zijn, maakt het personalisatie in marketingcampagnes een stuk lastiger.  

Het uitfaseren van deze third-party cookies zal veel impact hebben. Zo zullen adverteerders zoals Google Ads en Meta gemiddeld 80% minder marketingdata ontvangen. Hierdoor kunnen campagnes mogelijk minder goed presteren. Je zal ook minder data waarnemen in je analysetools omdat het erg lastig is om data te verzamelen zonder third-party cookies. 

Een aantal zaken zullen belangrijk zijn om je op te focussen vanaf 2024. Namelijk:  

  • Het verzamelen van first-party data! Verzamel data van je eigen websitebezoekers om zo nog steeds waardevolle inzichten uit je analyses te kunnen halen. 

  • Zorg dat je SEO-strategie on-point is, want hiermee ga jij voor organisch verkeer zorgen als je betaalde campagnes wat minder effectief draaien. 

  • Zorg ervoor dat je website privacy vriendelijk is, zowel voor je gebruikers als voor het imago van je merk. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker en ervaren jouw klanten een verhoogde privacybescherming. 

  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, zet het zoeken naar een alternatief voor Google Analytics op je takenlijst en blijf sturen op first-party data.  

In een tijdperk waar privacy centraal staat, is aanpassing en innovatie essentieel. Voorbereid zijn en pro-activiteit zijn belangrijk in je digitale strategieën. 

2. Een verschuiving van leadgeneratie naar demand generation 

De marketingwereld verschuift. Waar eerst de focus werd gelegd op kwantitatieve leadgeneratie, zien we nu het belang in van kwaliteit en betekenisvolle relaties. Performance marketing waarbij wordt gestuurd op metrics als MQL's (marketing qualified lead), CPA (cost-per-aqciuisition) en CPL (cost-per-lead) wordt steeds lastiger doordat tracking steeds verder ingekaderd wordt. Je las hier a; meer over in trend 1: Cookieless era.  

Het gevolg is dat het steeds moelijker wordt om jouw doelgroep effectief te benaderen in de bekende marketingplatformen. Je zult daarom je marketing op een andere manier moeten insteken. De hedendaagse consument is kritisch en goed geïnformeerd. Merken moeten daarom niet alleen zichtbaar zijn, maar ook vertrouwd en top-of-mind blijven gedurende de gehele klantreis. Dit is waar demand generation zijn intrede doet. 

Het doel van demand generation? Een echte vraag naar een product of dienst stimuleren. Dit bereiken we door relevante en hoogwaardige content die het merk positioneert als een autoriteit in zijn sector. Bovendien wordt succes anders gemeten. In plaats van puur te kijken naar het aantal leads, focussen we op de kwaliteit van de betrokkenheid en de opgewekte interesse. Dit verbindt marketing en sales, met aandacht voor omzet, klantwaarde en tevredenheid. Creëer content die echt van toegevoegde waar is voor je (toekomstige klant), in plaats van content die alleen dient als lead magnet. Zo laat je jezelf zien als thought leader binnen je sector. 

In 2024 zal de trend van demand generation zich verder blijven doorzetten waarbij het opbouwen van diepgaande en blijvende klantrelaties voorop staat. Deel content die je doelgroep enthousiast maakt in de vorm van bijvoorbeeld een podcast, webinars, short-form video content, bouw een community en/of focus je op thought leadershop content. Focus hierin minder op de commerciële boodschap.  

3. Shot-form video content is de basis 

Was dit in 2023 al niet het geval? Absoluut, maar in 2024 zet deze trend onverminderd voort. De populariteit van platformen als TikTok en YouTube Shorts neemt alleen maar toe. Deze content sluit naadloos aan bij de kortere aandacht spanne van de hedendaagse doelgroepen. 

De test die Google in september uitvoerde, waarbij TikTok-video's werden opgenomen in de zoekresultaten, toont het belang van short-form video aan. Google merkt dat TikTok een steeds groter deel inneemt van de zoekopdrachten.  

Wat maakt short-form video zo succesvol? De directheid ervan. Het is content die in een oogwenk geconsumeerd wordt, voornamelijk op sociale media platforms. Voor merken die hun zichtbaarheid willen vergroten, is het een onmisbaar instrument. Deze video's zijn niet alleen effectief voor advertenties, maar ook voor storytelling, productintroducties en klantrecensies. 

Short-form videocontent is meer dan een voorbijgaande trend – het is een ware verschuiving in contentconsumptie. Merken die hierin meester zijn en er strategisch op inspelen, zullen zich positief onderscheiden en een diepere connectie met hun publiek realiseren. 

4. Het belang van E.E.A.T 

Google onderstreept het belang van kwaliteit van een website en hoogwaardige content waarbij de eindgebruiker centraal staat door middel van het concept: E.E.A.T. Deze term komt terug in de guidelines van Google, waar in een handboek beschreven staat waar goede content aan moet voldoen. E.E.A.T staat voor:  

  • Experience (ervaring) 

  • Expertise (expertise) 

  • Authoritativeness (autoriteit) 

  • Trust (vertrouwen) 

De tweede ‘E’, experience is het laatst aan het concept toegevoegd. Google houdt hiermee meer rekening met de ervaring en kennis van de auteur over het onderwerp. Bij een review op een website is het bijvoorbeeld belangrijk dat de reviewer ook daadwerkelijk het product heeft gebruikt of de dienst heeft afgenomen.  

Met de opkomt van AI is het makkelijk om snel content te schrijven. Google (en de eindgebruiker) hechten daarom steeds meer waarde aan kwalitatieve content die écht gemaakt is voor de eindgebruiker. Hiermee kun je je onderscheiden van de concurrent.  

De laatste Google Core update heeft dit tevens benadrukt. In de update stond kwaliteitsinhoud, een positieve gebruikerservaring op websites en het hebben van echte reviews centraal, net zoals helpfull content. Aangezien AI niet meer weg te denken valt en hiermee het belang van kwalitatieve content ook niet meer, zal deze trend zich alleen nog maar verder doorzetten in 2024.  

5. De inzet van AI  

Ben je alle berichten, blogs en trainingen rondom AI al zat? Maak je borst maar nat, want AI blijft en de impact ervan op de digitale wereld zal alleen maar groeien. De handige tools schieten als paddenstoelen uit de grond en reeds bestaande platformen verbeteren zich in een verbazingwekkend tempo. Neem bijvoorbeeld ChatGPT; dit platform innoveert bijna wekelijks met nieuwe functies en de kwaliteit van de output wordt alleen maar beter. Wist je dat je ook persoonlijke antwoorden kunt genereren? Met custom instructions ontvang je antwoorden aangepast op je persoonlijke situatie.   

De inzet van AI is toch al langzaam aan het verschuiven. In de beginfase werd AI voornamelijk gezien als een content creator, een technologie die ons hielp met het automatisch genereren van content. Nu wordt het echter steeds meer gezien als een multifunctionele tool. Het dient als inspiratiebron voor creatieve ideeën, een onmisbare assistent bij dagelijkse taken en als een waardevolle bron van inzicht en informatie. 

De ontwikkelingen binnen AI zullen ook in 2024 gestaag doorgaan en de piek is hierin nog lang niet bereikt! 

Kansen pakken in 2024 

Ben jij voorbereid op 2024? We kijken uit naar de kansen die we samen kunnen pakken. Ook uitblinken in 2024? Neem contact op en ga voor grootste resultaten.

Delen