Klaar voor 2025? Dit zijn de content & socialmedia-trends volgend jaar

Datum 29 november 2024
Leesduur 6 min
Geschreven door:
Eileen de Jong,
Online Marketeer
Eileen de Jong en Anne-Wil prange kijken op een telefoon voor een paarse muur waarop 'Great to meet you' staat.

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur! Een nieuw jaar betekent terugblikken én vooruitkijken. De digitale wereld (vooral op het gebied van content en social media) blijft zich razendsnel ontwikkelen, dus is het extra belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Waarom? De juiste strategieën en tools op het juiste moment maken het verschil tussen vooroplopen of achterblijven. 

In dit blog lees je de trends en ontwikkelingen op het gebied van content en social media in 2025. Laat je inspireren en blijf een stap voor!  

Short-form video content domineert

Met de groeiende populariteit van platforms zoals TikTok en Instagram Reels neemt short-form videocontent een steeds dominantere rol in binnen contentstrategieën. Zelfs LinkedIn, van origine een platform waar tekst en afbeeldingen domineren, heeft een video-feed uitgerold waar je doorheen kan scrollen à la TikTok.  

Ook in de zoekresultaten op Google kun je sinds kort video’s (afkomstig van YouTube en TikTok) tussen de zoekresultaten spotten. 

Met goed uitgevoerde short-form video’s trek je de aandacht en breng in je korte tijd een boodschap over. Een goed voorbeeld is recepten. Korte video’s waarin een gerecht wordt klaargemaakt in minder dan een minuut vs. een webpagina met een recept waarbij je eerst nog door iemands levensverhaal moet scrollen: het eerste is een effectieve en directe manier om informatie te delen en steeds meer mensen geven hier de voorkeur aan. 

Uit onderzoek blijkt dat video’s korter dan 90 seconden vaak volledig worden bekeken. Dit maakt dat het een krachtig middel is waar je niet meer omheen kan! De kansen voor jouw organisatie? Gebruik short-form video om de voordelen van jouw product of dienst te laten zien, klantverhalen in beeld te brengen of een kijkje achter de schermen te geven. Wees daarbij authentiek en creatief.  

Social media als zoekmachine  

Hoewel Google nog steeds de nummer één zoekmachine is, zien we een opvallende trend bij jongere generaties. Gen Z gebruikt namelijk platformen zoals TikTok, steeds vaker om informatie te zoeken. Of het nu gaat om reisbestemmingen of productreviews, TikTok fungeert voor veel jongeren als een visueel ingestelde zoekmachine.  

Zit jouw doelgroep op TikTok? Zorg dan dat je daar goed zichtbaar bent. Hoe je dat doet: maak je content makkelijk vindbaar en aantrekkelijk. Verwerk zoekwoorden in je video’s en in de captions. Zorg dat je de juiste audio gebruikt. Het is daarbij belangrijk om niet alleen aanwezig te zijn, maar om ook proactief in te spelen op de behoefte van jouw doelgroep. De zoekfunctie van TikTok fungeert bijvoorbeeld als een prima manier om te onderzoeken wat jouw doelgroep echt wil weten over jouw product, productcategorie of dienst. 

Screenshots van de zoekfuncties met zoeksuggesties van TikTok voor bureaustoelen

Zero-click content 

Zero-click content wordt in 2025 steeds belangrijker. Zoekmachines geven vaker directe antwoorden via snippets, waardoor gebruikers minder vaak doorklikken naar websites. Dit betekent dat het succes van je content niet meer alleen wordt bepaald door klikken. Ook door zichtbaarheid en het opbouwen van autoriteit. 

De kans voor jouw organisatie: speel slim in op deze trend en positioneer je als een expert in jouw vakgebied. Zorg dat jouw content de vragen van je doelgroep beantwoordt op het moment dat ze zoeken. Dit vergroot je bereik en versterk het vertrouwen in jouw merk. Waarschijnlijk wel nodig: het aanscherpen van je KPI’s. Het succes van je content moet je niet langer alleen meten aan het aantal klikken, maar aan metrics zoals zichtbaarheid, aantal vertoningen en betrokkenheid. 

Empatische content 

We gaan verder met AI, maar dan juist de andere kant. Met de opkomst van AI en automatisering is de behoefte aan échte, hulpvolle content groter dan ooit. Mensen willen zich gehoord en begrepen voelen en zoeken naar inhoud die inspeelt op hun specifieke behoeften en problemen. Behalve de behoefte van je doelgroep vervullen heeft dit soort content nog een ander positief effect: Google beloont waardevolle en goed doordachte content met een hogere positie in de zoekresultaten.

AI voorspelt gepersonaliseerde doelgroepen 

Personalisatie is dé trend in paid social ads: consumenten hebben behoefte aan advertenties die voldoen aan hun specifieke behoeften, maar met het verdwijnen van third-party cookies wordt dat ingewikkelder. Deze cookies maakten het mogelijk om advertenties af te stemmen op gebruikersgedrag. Nu die verdwijnen, ligt de focus op AI: platforms zoals Meta Ads gebruiken AI om gepersonaliseerde doelgroepen te voorspellen. In 2025 wordt deze technologie nog slimmer. Zo sluiten je advertenties beter aan op je publiek. 

Het resultaat? Advertenties die écht werken. Zonder third party cookies, maar met technologie die relevant en effectief is.  

Top of mind met demand generation 

In de dynamische wereld van B2B-marketing speelt demand generation een steeds belangrijkere rol. Het draait om het geleidelijk opbouwen van zichtbaarheid en interesse bij jouw doelgroep, zonder direct te focussen op conversies. Waar voorheen gated content, zoals whitepapers achter een contactformulier, populair was om leads te verzamelen, ligt de focus nu op het open en toegankelijk delen van waardevolle kennis. Hierdoor bouw je vertrouwen en expertise op en word je top-of-mind bij jouw doelgroep. 

LinkedIn, met een stijgend aantal actieve gebruikers, is dé plek om dit soort content te delen. Het platform biedt een unieke kans om jouw expertise te laten zien aan een breed maar relevant publiek. Vraag jezelf af: haal jij goede inzichten van LinkedIn? Zo ja, probeer demand generation zelf! Door regelmatig inhoud te delen die aansluit bij de vragen en uitdagingen van jouw doelgroep, zorg je ervoor dat ze jouw organisatie al kennen wanneer ze een oplossing nodig hebben.   

Waar ga jij mee aan de slag in 2025? 

Trends voor content en social media in 2025 bieden veel kansen. Of je nu inspeelt op short-form video’s, slim inspeelt op de verschuiving van social media als zoekmachine, slimme AI-tools inzet, of focust op empathische content en personalisatie in advertenties. Eén ding is zeker: relevantie en creativiteit maken het verschil. 

Door daarnaast te investeren in demand generation, zorg je ervoor dat jouw organisatie top of mind is bij jouw doelgroep. Pak 2025 slim aan. Dit wordt jouw jaar om te rocken

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager
Delen