3 digital marketing trends voor 2023

Datum 29 juni 2023
Leesduur 4 min
Jente van der Tang OrangeTalent
Geschreven door:
Jente van der Tang,
Online Marketeer

Op donderdag 8 juni vond Emerce Digital Marketing Live plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Collega's Jente en Niels hebben diverse talks bijgewoond en praten je bij over de laatste trends en ontwikkelingen in het digital marketing landschap. Wij delen trends met je om net als ons geïnspireerd te worden. 

Het is tijd om te switchen van third party data naar first party data

In de wereld van data-analyse en marketing spelen first party data en third party data een cruciale rol als het gaat om data verzameling. Hoewel beide typen gegevens waardevol zijn, groeit de nadruk op first party data. Third party data verzamelen wordt steeds moeilijker door de opkomst van cookieblockers. Hierdoor ontstaan blinde vlekken in je data verzameling. Dit heeft als gevolg dat jouw doelgroepen in tools als Meta Ads, Google Ads en Linkedin Ads steeds beperkter worden waardoor je minder impact maakt met jouw campagnes. Je advertentiebudget wordt dan niet optimaal besteed. 

Daarom is het belangrijk om meer op first party data te gaan leunen. Ten eerste biedt first party data een dieper inzicht in de klant en stelt het bedrijven in staat om gepersonaliseerde marketing- en communicatiestrategieën te ontwikkelen. Het stelt marketeers in staat om de behoeften en voorkeuren van individuele klanten beter te begrijpen en hun interacties te optimaliseren. Daarnaast neem je data in eigen beheer en bouw je historische data op. GA-4 bewaart tegenwoordig 14 maanden aan data - met een data warehouse als Google Bigquery, AWS of Microsoft Azure is dit in principe oneindig. 

Door first party data te beheren in een data warehouse, kunnen bedrijven geavanceerde analyses uitvoeren, trends identificeren en voorspellende modellen ontwikkelen. Bovendien kan BigQuery gegevens uit verschillende bronnen consolideren, waardoor een holistisch beeld van de klant ontstaat.

Hoe kan je dit dan inzetten?

Welk bedrijf werkt er nou niet met SEO, SEA en Google Analytics? Een data warehouse waarin al je SEO, SEA en conversiedata staat zorgt voor een ijzersterk fundament om je search-strategie te bepalen.

Doordat je Google Ads, Search Console, Google Mijn Bedrijf, Google Merchant Center, Google Analytics 4 (en eigenlijk elk andere tool) met een API kan koppelen aan Google Bigquery, ontvang je realtime inzichten in de performance van je online marketing.

Zo doe je elke dag zoekwoordonderzoek, kun je eenvoudig Google Ads data met SEO data koppelen en kan je nog krachtigere dashboards maken zodat je kan sturen op de juiste inzichten die belangrijk zijn om jouw bedrijfsdoelen te halen. Zo kan je ook CMS-data importeren in Google Bigquery, waardoor je retourdata, offerte-aanvragen kan koppelen aan je marketingcampagnes.

Het bevorderen van de concurrentie 

De poortwachters hebben de mogelijkheid zo groot te groeien, dat ze makkelijk de kleinere bedrijven uit de markt kunnen drukken, terwijl ze niet per se betere diensten aanbieden voor de consument. Door de macht van de poortwachters te beperken, krijgen kleinere bedrijven meer kansen om te concurreren op de digitale markt.  

Verder kan je nog veel diepgaandere analyses uitdraaien in Google Bigquery. Zo kan je makkelijk inzien hoe de Search Engine Result Pages zijn opgebouwd bij zoekwoorden die voor jouw bedrijf relevant zijn. Wanneer er afbeeldingen getoond worden bovenaan de pagina, zal je dus vooral bezig moeten zijn met afbeeldingen optimaliseren. 

Optimale marketing automation strategie met jouw first party data

Nadat jij nieuwe websitebezoekers hebt gerealiseerd met jouw nieuwe SEO en SEA strategie, wil jij vanzelfsprekend dat zij klant bij jou worden én nog belangrijker; klant blijven. Ook dan kan first party data een steeds grotere rol gaan spelen, want zoasl genoemd worden jouw remarketing mogelijkheden beperkt zonder third party cookies.

Door mailadressen, first party data, te verzamelen en marketing automation in te zetten, kan jij jouw websitebezoekers toch bereiken na hun websitebezoek. Bij veel websites is bijvoorbeeld terug te zien dat het conversiepercentage op mobiel lager is dan op desktop. Op mobiel bevinden zich veel zogeheette 'windowshoppers' die oriënteren op mobiel, maar later via desktop bestellen. Met een mail-to-cart automation biedt je mobiele gebruikers de mogelijkheid om producten naar hun mailadres te mailen en de aankoop op een later moment of op desktop af te ronden. Je belandt met deze automation bovenaan in de inbox van de klant en blijft top-of-mind bij je websitebezoekers.

First party data over je bestaande klanten kun je verzamelen in een Customer Data Platform (CDP). Hierin sla je hun gewoontes en interesses op, om met een marketing automation tool gepersonaliseerde aanbiedingen te versturen. Combineer je marketing automation met een CDP voor jouw bestaande klanten en realiseer een gepersonaliseerde marketing automation om maximale klantretentie te creëren.

Voorop lopen met jouw eigen data

Op deze manier ga je jouw eigen data inzetten om je bedrijf te laten groeien binnen zoekmachines, genereer je nieuwe- én terugkerende klanten. Niet alleen wordt je eigenaar van je eigen data, je gaat al die data ook nog eens aan elkaar koppelen voor de juiste inzichten en de juiste acties voor jouw marketingstrategie. Je maakt keuzes op basis van actuele data, waardoor je in staat bent snel in te spelen op zoektrends van jouw doelgroep. Zo ga jij voorop lopen. 

Delen