
Van nieuwkomer tot marktleider in perskoppelingen in twee jaar
Een goed concept, maar nog geen uitwerking
Met een scherpe visie stapte Toppex de markt van perskoppelingen in, vastbesloten om binnen twee jaar de markt te leiden. Hun wapens? Scherp geprijsde perskoppelingen en perstangen, gecombineerd met de snelheid van leveren. Toppex zocht een partner die hun digitale ambities kon waarmaken.
Dat is waar OrangeTalent binnenstapte: samen hebben we het concept niet alleen tot leven gewekt, maar ook groot succes behaald. Het doel? De investering in de webshop binnen drie jaar terugverdienen. Al in minder dan een jaar was dat doel behaald. De volgende stap? Samen de perskoppelingen markt veroveren.



Hoe is dit zo’n groot succes geworden?
Er is gestart met een behoefte-inventarisatie, concurrentieanalyse en de elementen wat Toppex uniek maakt. Na het verzamelen van alle informatie is onze designer gestart met het maken van een onderscheidende huisstijl en een herkenbaar logo. Hierin zijn onderscheidende elementen zoals een persoonlijke service – wat niet gebruikelijk is in deze markt – meegenomen.
De webshop, ontworpen met de loodgieter en de handige doe-het-zelver in gedachten, blinkt uit in gebruiksgemak. Van staffelkortingen tot cross-sell mogelijkheden, alles is ontworpen om snel de juiste producten te vinden, herhaalbestellingen te vereenvoudigen en installatiehulp altijd binnen handbereik te hebben.
Succesvolle online marketing met niche producten
Een uitgebreid zoekwoordonderzoek legde de basis voor de contentstrategie en een doeltreffende Google Ads campagne. Zo bereiken we professionals met direct zichtbare producten op landingspagina's, terwijl consumenten die meer informatie nodig hebben worden ondersteund met hulpvolle blogs. Maandelijks wordt dit geoptimaliseerd, aangepast op het groeiende assortiment en ontwikkelingen in de markt, zoals de AI overviews in Google.
In de eerste maanden stroomde de klanten al snel binnen voor Toppex. Het volgende doel werd om zo veel mogelijk van hen om te zetten tot terugkerende klanten. We analyseren de koopgewoontes van bestaande terugkerende klanten en zetten een mailautomation plan op. Zo komt Toppex op het juiste moment in de lucht bij klanten die door hun voorraad perskoppelingen heen zijn. Tegelijkertijd worden klanten op de hoogte gesteld van assortimentstoevoegingen, ontwikkelingen op de site en worden er actief reviews uitgevraagd.
B2B e-commerce: van onbekend naar fans
Installateurs bestellen bij het adres waar zij het best geholpen worden, maar ook bij de merken waar zij al lange tijd mee bekend zijn. Een van de grootste uitdagingen voor Toppex, want loodgieters en andere installateurs zijn belangrijke klanten om de retentie en gemiddelde orderwaarde te verhogen.
Om deze doelgroep toch laagdrempelig kennis te laten maken met de kwaliteit van het product en de service van Toppex, is het mogelijk om samples te bestellen.
Als klanten vaker willen bestellen, dan worden ze ingeschreven voor het partnerprogramma. Zo profiteren ze van extra klantkorting op basis van hun jaarlijkse afname, inspraak bij assortiment- en websitewijzigingen en andere extra’s. Hierdoor verzamelt Toppex op pragmatische wijze klanten met een hoge Customer Lifetime Value.
Vervolgens zijn we door middel van klantinterviews in gesprek gegaan met een aantal vaste klanten van Toppex. Door met hen in gesprek te gaan komen er unieke inzichten van de doelgroep aan het licht. Wat zijn voor klanten nu echt de USP’s van Toppex en wat zien zij graag nog anders aan de site om hen te helpen om nog makkelijker te bestellen. Zo voegde we onlangs de mogelijkheid toe om bestellijsten aan te maken voor standaard bestellingen. Tot slot geeft dit een boost aan de betrokkenheid van klanten bij het merk Toppex.
Resultaten
De ontwikkelingen en uitbreiding van de samenwerking in de afgelopen jaren betaalt zich uit in klinkend resultaat.
Investeringen voor de webshop terugverdiend in minder dan 1 jaar
Meer dan 70.000 webshopbezoekers in 2024
500+ terugkerende zakelijke klanten
In Q1 2025 een stijging van +99,68% van de gemiddelde orderwaarde ten opzichte van het eerste jaar.
Reviewscore van een 4,9/5 op Google.
Ready for
great success?
