Als webshop met duizenden bestellingen per jaar is vooruit blijven kijken om te blijven groeien cruciaal. Maar hoe geef je hier succesvol invulling aan als het je aan tijd en kennis ontbreekt? De Barbecue Boer is sinds 2014 gegroeid naar één van de grootste BBQ thuisbezorgd partijen van Nederland. Om de grootste te zijn slaan OrangeTalent en De Barbecue Boer al 10 jaar de handen ineen.
In 2023 is een verfrissende redesign voor de online uitstraling en webshop opgezet. In plaats van de focus op het product, ligt de focus op de beleving. “Wij regelen alles, jij het feestje”. In deze case lees je hoe we dit hebben aangepakt.

Hoe De Barbecue Boer zorg draagt voor jouw barbecuefeestje
Zodra de zon begint te schijnen, willen Nederlanders maar één ding: barbecueën. Want goed gezelschap, een koud drankje in de hand, de geur van geroosterd vlees en een ondergaande zon, zijn dé ingrediënten voor een barbecuefeestje.
Toch ben je al gauw veel tijd en geld kwijt, als je inkopen doet bij de supermarkt. De Barbecue Boer wil hierin ontzorgen en het barbecuefeestje betaalbaar maken. Zodat iedereen kan genieten van ambachtelijk vlees op een heerlijke zomeravond.
Aan de hand van vijf uitgangspunten is de online uitstraling en webshop verfrist en toekomstbestendig gemaakt. Lees hieronder meer over hoe we deze uitgangspunten hebben verwerkt!

Inspelen op Barbecue-momenten het hele jaar door
Belangrijk voor De Barbecue Boer is het inspelen op de zogenoemde “thema’s”. Om nog meer beleving te geven aan “feestmomenten” waarbij een barbecue bijna onmisbaar is. Ter versterking van de beleving is gebruik gemaakt van oplossingsgerichte SEO. Denk hierbij aan personeelsfeestjes, teamuitjes en bedrijfsborrels.
Naast een zoekwoordonderzoek en contentplan wordt ruchtbaarheid gegeven aan deze momenten met speciale themapakketten in de webshop. Deze pakketten worden aangevuld met attributen en ingrediënten van bestaande barbecuepakketten.
Parallel aan de feestmomenten worden creatieve full-funnel campagnes opzet voor feestdagen gedurende het hele jaar zoals Pasen, Moederdag of burendag. Waarin de beleving onder de aandacht wordt gebracht bij de doelgroep. Bij deze campagnes wordt vooral ROASgedreven gewerkt en de Cost per Result (CPR) goed onder controle te houden.




Het perfecte pakket samenstellen met een keuzehulp
Voor ieder wat wils, betekent ook veel keuze. Maar hoe maak je de juiste keuze voor een barbecue pakket? Met de keuzehulp geef jij het aantal personen en je voorkeur voor vlees of vis door. Vervolgens verschijnt krijg je meerdere pakketten te zien die je zelf kunt combineren.
Daarnaast biedt de keuzehulp ook mogelijkheden voor extra barbecueplezier! Door cross- en upsellmogelijkheden als desserts en drankjes, worden bezoekers verleid om hun barbecue extra compleet te maken.
Zo komt de service van het ontzorgen zowel in uitstraling als gebruikservaring terug: alles draait om onbezorgd genieten.

Dankzij de handige chatbot vinden klanten zelf makkelijk antwoord op hun vragen


De klantenservice ontzorgen
Een klantenservice heeft meer te doen dan dezelfde vragen beantwoorden. Daarom hebben wij veel geautomatiseerd. Door klanten de regie te geven over hun bestelling en hen te voorzien van de status van hun bestelling, kunnen ze relaxed wachten op hun barbecue.
Klanten weten tot een paar dagen vooraf nog niet zeker hoeveel eters zij krijgen. Met behulp van een inlogsysteem, waarmee klanten zelf aantallen en producten, kan tot twee dagen voor levering de bestelling worden gewijzigd.
Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd? Deze vraag wordt afgevangen dankzij de integratie met RouteLogic. Een dag van tevoren ontvangen klanten een SMS met een Track & Trace code, en op de dag zelf een bericht met een specifiek tijdvak voor de aflevering.

Efficiënt orders verwerken
Het verwerken van bestellingen moet net zo makkelijk gaan als het bestellen. Daarom hebben wij het CMS gekoppeld aan het pakbonsysteem. Een pakbon leest een bestelling uit in detail en bevat berekeningen zoals het aantal sauzen, brood, borden en bestek. Zo besparen medewerkers (reken)tijd bij het klaarmaken en verzenden van bestellingen.
In het CMS worden alle producten, klanten en bestellingen overzichtelijk beheert. De benodigde informatie per order zoals de status, planning, betaal- en contactinformatie van de klant worden opgehaald door de klantenservice en het pakbonsysteem.
Verder is de webshop van De Barbecue Boer is eind 2018 uitgebreid met de nieuwe versie van De Buffetten Boer. Beide shops zijn vanuit 1 CMS toegankelijk. Belangrijke functies als betaalsysteem, pakbonnen en klantaccounts worden voor beide sites gebruikt.

Uitstekende lokale vindbaarheid in heel Nederland
De Barbecue Boer levert in vrijwel heel Nederland. Uit data blijkt dat mensen zoeken naar "barbecue thuisbezorgd in Amsterdam" of "BBQ in Harderwijk". Nederland telt ruim 2500 unieke plaatsnamen. In plaats van handmatig unieke landingspagina's te schrijven en te publiceren per plaatsnaam, besloten we De Barbecue Boer te helpen met een slimme op maat gemaakte oplossing binnen ons CMS.
Hierdoor heeft De Barbecue Boer het voor elkaar gekregen om ruim 600 unieke landingspagina's te genereren op een bijzonder efficiënte wijze. Goed voor de portemonnee, goed voor zichtbaarheid en goed voor het resultaat. Zij staan namelijk op ruim 300 plaatsnamen op plek 1 en met ruim 700 plaatsnamen in de top 3 in de organische zoekresultaten op lokale zoektermen.


Wil jouw organisatie ook digitaal uitblinken?
Heb je een concrete vraag? Of wil je meteen een offerte? Wij reageren binnen 1 á 2 werkdagen.
