Komen tot goede nieuwe ideeën of het ontdekken van nieuwe kansen. Voor veel ondernemers en organisaties is dat een enorme uitdaging. Gebrek aan tijd, weinig vertrouwen in de creativiteit van jezelf of je collega's of het gevoel verplicht een dag(deel) opgesloten te zitten om weer dezelfde ideeën te spuien... het zal je misschien bekend voorkomen. Wij dagen je uit om er juist wel mee aan de slag te (blijven) gaan. Want nieuwe kansen komen niet vanzelf. Daarom hebben we hier wat handige en praktische tips op een rij gezet om er (weer) werk van te maken!
- Neem de tijd
Misschien een inkopper of een open deur, maar een van de grootste valkuilen is het beperkt ruimte maken. Dus reserveer minimaal een dagdeel, dag of meerdere dagen in je agenda. Voor de voorbereiding, het uitdenken en uitwerken van de ideeën die zijn ingebracht. Neem ook de tijd om je deelnemers voor te bereiden op de sessie. - Vraag er een aantal mensen bij
Zelf of met je team alles bedenken kan natuurlijk, grote kans dat je zelf vindt dat je goede ideeën bij elkaar hebt geraapt. Maar zijn dit echt de zaken waar je de komende periode mee aan de slag wil of moet? Nodig eens wat mensen uit die verder weg staan van de inhoudelijke materie, zij hebben vast vernieuwende ideeën of inzichten. Let wel op dat de groep niet té groot wordt. Beperk de groep tot een max van 8 a 10 deelnemers. - Verander van omgeving
Een locatie buiten de bekende kantoormuren of een tijdstip buiten de bekende kantooruren. Een kleine verandering kan al veel doen met het brein van je collega's. Hier op de Veluwe zijn veel bossen die zich lenen voor een sessie in de open lucht, gebruik de vrijdagmiddag(borrel) en zorg voor extra goede brandstof en natuurlijk zijn er legio andere ruimtes te vinden. - Deel je onderwerpen of uitdagingen op in stukjes
Er zijn waarschijnlijk diverse onderwerpen waar je mee aan de slag wil. Deel deze op en zorg dat ze 1 voor 1 aan bod komen. Zet ook een timer aan of spreek een maximale tijd af. Zo houd je focus. Maak ook ruimte voor alle ideeën die langs komen, ze hoeven niet allemaal direct uitstekend te zijn, maar het kan je helpen te komen tot dát ene goede idee voor het komend jaar! - Zet een externe motivator of gespreksleider in
Hoe langer je ergens werkt of eigenaar van bent, hoe moeilijker het wordt om 'buiten-de-lijntjes' te denken. Vraag eens een klant, relatie of huur iemand in als gespreksleider. Hij/zij kan je helpen om anders tegen zaken aan te kijken, een stapje verder te gaan of je juist aan de kaders te houden.
Waar kun je verder nog aan denken?
- Zorg dat je de input kunt vastleggen (bijvoorbeeld op papier, video of een wand)
- Bij het bedenken van goede ideeën past geen negativiteit, houd die buiten de deur
- Maak gerust gebruik van ideeën van anderen die je in je voorbereiding al eens gehoord hebt
- Organiseer een sessie om te evalueren en te selecteren. Na een paar nachtjes slapen kijk je misschien nog net iets anders aan tegen besproken onderwerpen
- Zorg voor een terugkoppeling aan alle deelnemers
- Houd de ideeën waar je een periode erna mee aan de slag gaat levend door er nog eens op terug te komen

Digitale strategie
Wil je nieuwe kansen ontdekken? En ben je benieuwd naar vernieuwende inzichten? OrangeTalent organiseert interactieve brainstorms, om de nieuwste inzichten en ontwikkelingen te gebruiken voor een slimme strategie. Zo kunnen we samen een winnende digitale koers uitzetten.