De case
Door structurele online marketingwerkzaamheden zag BoilerGarant traffic jaarlijks toenemen in de webshop. Elektrische boilers worden door veel online partijen aangeboden, waardoor consumenten een ruime keuze hebben in het vinden van een oplossing. Voor BoilerGarant is e-commerce een belangrijke bron van inkomsten. Om meer omzet uit bezoekers te halen, is er een conversieanalyse uitgevoerd.


Uit de conversieanalyse bleek dat veel bezoekers afhaakten op categoriepagina’s en productpagina’s. Deze pagina’s moesten verbeterd worden om meer orders te realiseren. Wanneer een conversiepercentage van 0,5% naar 1% groeit lijkt dit klein, maar het is een verdubbeling van de orders. Een belangrijk cijfer om aan te werken dus.
Om de analyse goed uit te voeren, moet eerst naar de basis gekeken worden. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn in de webshop bij technische producten? Wie zijn de bezoekers? Hoe zorg je ervoor dat het maken van een keuze tussen de producten zo makkelijk mogelijk wordt? Hoe zorg je ervoor dat ze er uiteindelijk voor kiezen om bij jou te bestellen? Ook kreeg de opdrachtgever regelmatig vragen van sitebezoekers over producten.
De opdracht was dan ook om de gehele informatievoorziening in de shop te verbeteren.
De aanpak
Hulp bij het kiezen van de perfecte boiler
Wanneer de potentiële klant in een fysieke winkel zou zijn, zou een verkoopmedewerker al snel zijn of haar expertise delen en helpen bij het maken van een keuze. Er zal bijvoorbeeld in eerste instantie gevraagd worden naar de huishoudensgrootte zodat de verkoopmedewerker kan bepalen wat de capaciteit van de boiler moet zijn. Om deze ervaring ook digitaal na te bootsen is er een keuzehulp ontwikkeld, hierin kan de potentiële klant een reeks aan vragen beantwoorden waardoor er na 30 seconden 3 producten wordt aangeboden op basis van de gebruiksbehoeftes. Hierdoor krijgt de potentiële klant een indicatie van de specificaties waarop ze kunnen verder zoeken.

Overzichtelijk categoriepagina
Doordat het assortiment van BoilerGarant uit veel producten bestaat was het belangrijk om een overzichtelijke categoriepagina te ontwikkelen. Bij het ontwerpen van deze pagina is er gekeken naar informatiebehoefte van websitebezoekers. Deze informatiebehoefte is achterhaald door middel van contactformulieren, medewerkers van de klantenservice en chatbot-informatie. Op basis van deze informatiebehoeftes zijn designers aan de slag gegaan met het maken van wireframes. Met een wireframe is een blauwdruk gemaakt van de opbouw van pagina’s.
Deze wireframes zijn vervolgens uitgewerkt in een design. Doormiddel van category mapping is het gebruiksgemak van de site verhoogd waardoor de bezoeker een goede user experience ervaart.

BoilerGarant biedt veel producten aan waardoor het van belang was om alles in categorieën onder te verdelen. Boilers komen in alle maten en vormen, om deze reden zijn er filters ingesteld op de categoriepagina. Hiermee filtert de bezoeker tot dat het juiste product naar voren komt, met als eindresultaat een overzicht van alle producten die precies aansluiten bij de wensen van de bezoeker die ze hebben ingevuld bij de filteropties. Zo kunnen bezoekers filteren op onder andere prijs, energielabel en afmeting.
De niet relevante producten vallen automatisch weg waardoor het veel gemakkelijker voor de bezoeker is om een keuze te maken. Om de bezoekers nog beter te kunnen begeleiden bij het keuzeproces wordt er ook een vergelijkingstool aangeboden, hiermee wordt in een oogopslag duidelijk wat de verschillen zijn tussen de gewenste producten.

Een boiler is een product dat geïnstalleerd moet worden in een huishouden. Bezoekers willen graag weten hoe het product eruit ziet en wat zij kunnen verwachten qua installatie. Daarom zijn er 360 graden productfoto’s toegevoegd bij alle boilers. Hiermee onderscheidt BoilerGarant zich niet alleen met de concurrentie, maar beleven bezoekers op een unieke manier het assortiment.
De productdata is er niet alleen om websitebezoekers te informeren, maar de specificaties zijn ook van invloed op de productfilters op je webshop. Op het moment dat productinformatie compleet is, zal een klant die via filters op zoek is naar een product, precies vinden wat hij zoekt.
De opbouw van elke productpagina is zo samengesteld dat bezoekers steeds meer informatie krijgen over het product, door te eindigen met reviews op product niveau wordt er gebruik gemaakt van sociale bewijskracht.

We hebben intensief samengewerkt met BoilerGarant om de vernieuwde shop te vullen. De technische kennis van de opdrachtgever hebben we op die manier zo goed mogelijk in de shop verwerkt.
Resultaten
Het resultaat van de aanpassingen op de webshop van BoilerGarant heeft ervoor gezorgd dat de conversie is gestegen van 0,5% naar 1%.
Het organische verkeer is met maar liefst 60% gestegen door de goede informatievoorziening.
De omzet uit het betaald verkeer is met 82% gestegen.
Gedurende deze periode zijn de transacties met 28% toegenomen, waarbij er 60% meer omzet is gegenereerd vanuit nieuwe bezoekers.