Om jouw offline verkoop te stimuleren is digitale aanwezigheid cruciaal. Silvana Kussens en Dekbedden begrijpt dat je de doelgroep ook digitaal moet overtuigen om de winkel binnen te stappen. Maar hoe voer je als merk een nationale campagne die naadloos aansluit op een complexe customer journey die zowel offline als digitaal plaatsvindt?
Samen met OrangeTalent en Rituals is een uitgebreide nationale najaarsactie opgezet. Door te luisteren, verdiepen en meedenken is een creatieve full-funnel campagne opgezet die waarde levert op diverse manieren. In deze case lees je hoe we dit gedaan hebben.

Lang werd het slaapcomfort hoofdzakelijk bepaald door het matras en de bedbodem. Dit terwijl goed beddengoed een derde van het slaapcomfort bepaalt. Het beoogde slaapcomfort werd daarom zelden bereikt.
Om compleet slaapcomfort te realiseren ontwikkelt Silvana hoogwaardig beddengoed. Kussens met neksteun die een einde maken aan nekklachten en dekbedden die de lichaamstemperatuur reguleren. Zodat ieder type slaper een ultieme nachtrust kan ervaren en daardoor de dag vol nieuwe energie kan beginnen!



- DOEL: Het vergroten van de merkbekendheid en stimuleren van de verkopen door het weggeven van 10.000 Rituals pakketten bij aankoop van Silvana producten.
- DOELGROEP: Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar uit het hogere segment, woonachtig in Nederland en België.
- BOODSCHAP: "Dommel heerlijk en rustig weg met de rustgevende geuren van ‘The Ritual of Jing’ en slaap als een roosje op een Silvana hoofdkussen.” & “Bij aankoop van twee Silvana kussens ontvang je een cadeau t.w.v. €90,- voor een optimale nachtrust”.
Nationale zichtbaarheid voor neksteun en optimaal slaapklimaat
Een belangrijk strategisch thema voor Silvana Kussens en Dekbedden is nationale zichtbaarheid voor de unieke neksteun die zij aanbieden in hun kussens en de verschillende soorten dekbedden die voor elk individu een optimaal slaapklimaat kan realiseren.
Jaarlijks pakt Silvana uit om haar zichtbaarheid naar een hoger niveau te tillen en het belang van optimaal slaapcomfort uit te lichten. Dit jaar waren er echter een aantal randvoorwaarden voor de campagne. Zo is het belangrijk om het aantal vertoningen en de Cost per Click (CPC) goed onder controle te houden. Budgetgedreven te werken, zodat er zoveel mogelijk kwalitatieve zichtbaarheid wordt gegenereerd.
En tot slot de communicatie. De merknaam van Rituals mag namelijk niet genoemd worden in de betaalde communicatie. Gezien dit de drijfveer moet zijn om over te gaan tot aankoop van een kussen of dekbed, is dit wel een uitdaging te noemen. Lees snel verder om te ontdekken hoe we dit hebben aangepakt!

Stap 1. Unieke ingangen bedenken over slaapproblemen en slaapkwaliteit
Met de randvoorwaarden in het achterhoofd is er gestart met een brainstorm om te bedenken hoe de gewenste doelgroep kennis gaat maken met Silvana en het weg te geven pakket van Rituals.
De aandacht wordt getrokken met herkenbare situaties rondom de nachtrust. Via online advertentiekanalen maakt de doelgroep kennis met het belang van rustmomenten of avondrituelen. Daarnaast is er ingezet op factoren die negatieve invloed hebben op de nachtrust zoals nekklachten of actualiteiten als een herfstdip en de wintertijd. Voornamelijk de advertenties over avondrituelen en nekklachten zorgde voor veel interactie via Google Ads en Social Ads.
- De advertenties m.b.t. avondrituelen resulteerden in 14.676 klikken
- De advertenties m.b.t. nekklachten resulteerden in 7.973 klikken
Stap 2. Slaapwijzer ontwikkelen om gepersonaliseerd advies te geven
Nadat de consument zich herkent in één van de campagneboodschappen, wordt er verwezen naar een informatieve blog die hem of haar kan helpen met tips om de uitdagingen aan te pakken. Naast informatieve blogs met tips, is een slaapwijzer ontwikkeld waarnaartoe wordt gelinkt vanaf de blogs.
- In de Slaapwijzer beantwoordt de consument een aantal vragen over avondrituelen, rustmomenten en beddengoed. De facetten die van invloed zijn op de kwaliteit van de nachtrust en de pijlers van de actie.
- Op basis van de beantwoorde vragen krijgt de consument een bijpassend advies om zijn of haar nachtrust te verrijken.
- Dit advies wordt gedeeld via de mail, inclusief de actiecommunicatie mét de merknaam van Rituals. Ook worden de mailadressen van de consumenten die de Slaapwijzer hebben ingevuld, toegevoegd aan de advertentiecampagnes om hen opnieuw te bereiken.
Stap 3. Influencers brengen de Slaapwijzer onder de aandacht te bij doelgroep
Om de doelgroep te bereiken en de slaapwijzer nader onder de aandacht te brengen zijn er samenwerkingen aangegaan met verschillende influencers. De influencers zijn geselecteerd op hun verschillende doelgroepen, die aansluiten op Silvana en de pijlers van de actie; rustmomenten, ontspannen en goed slapen.
Met behulp van de influencers heeft de campagne nog meer zichtbaarheid kunnen realiseren, doordat zij zowel stories als organische berichten hebben gedeeld om de actie extra onder de aandacht te brengen.
Stap 4. Avondrituelen delen met het Instagramfilter en prijzen winnen!
De doelgroep die tijdens de actieperiode kennis heeft gemaakt met Silvana en de actie, werden tot slot aangezet tot het delen van hun verbeterde avondritueel.
Met het ontwikkelde Silvana-branded-Instagramfilter delen zij hun avondritueel met hun volgers. Door dit te delen, maken zij kans op verschillende prijzen. Dit heeft geresulteerd in een gratis bijkomend bereik van 8.000 mensen.
- Meer dan 5 miljoen vertoningen bij de doelgroep.
- 16.642 unieke blogweergaven.
- 1.746 compleet ingevulde slaapwijzers en 280 verzamelde e-mailadressen.
- 81.921 websitebezoekers tijdens actieperiode.
- 11% van de websitebezoekers zijn op zoek gegaan naar een Silvana verkooppunt.
- 15.000 Rituals pakketten weggegeven tijdens de actieperiode.
Top-of-mind bij de doelgroep in de zoektocht naar een nieuw kussen of dekbed
De Rituals campagne heeft geresulteerd in een online zichtbaarheid van meer dan 5 miljoen vertoningen bij de doelgroep. Tijdens de actieperiode realiseerde de campagne 81.921 websitebezoekers. Dit is ruim 200% meer dan een gemiddelde maand. Silvana is mede door de campagne top-of-mind bij de doelgroep in de zoektocht naar een nieuw kussen of dekbed.
De geschreven blogs hebben 16.643 mensen geïnformeerd over het belang en optimaliseren van hun nachtrust. 1.746 Nederlanders vulden de Slaapwijzer volledig in. Silvana heeft hiermee unieke inzichten vergaard in de gewoontes van haar doelgroep. Deze inzichten kunnen worden ingezet voor toekomstige werkzaamheden of producten.
De 10.000 Rituals pakketten waren al vroeg vergeven, waardoor hier nog eens 5.000 nieuwe pakketten aan toe werden gevoegd. Dit maakt dat er in totaal 15.000 Rituals pakketten zijn vergeven tijdens de actieperiode.


Wil je ook een nationale zichtbaarheid generen?
Laten we samen kijken naar de mogelijkheden. In een persoonlijk gesprek nemen we jouw wensen door en gaan wij aan de slag met een plan. Neem contact met ons op en wij reageren binnen 1 á 2 werkdagen. Ook wanneer je vragen hebt over dit project, kun je contact met ons opnemen.