Een boost in offerteaanvragen door een heldere campagne structuur!

Dozenhal
107%+ offerteaanvragen
-20% kosten
35%+ conversiepercentage
+11K leden

De Dozenhal heeft de grootste voorraad kartonnen dozen van Nederland en gebruikt al jarenlang Google Ads om offerteaanvragen te genereren. De kosten voor de offerteaanvragen werden alleen steeds hoger en Google Ads werd te complex om bij te houden.

Als één van de grootste leveranciers in kartonnen dozen is het belangrijk om doorlopend nieuwe partijen te vinden die de dozen af willen nemen, Google Ads speelt hierbij een belangrijke rol. Tussen 1 januari en 30 juni 2022 kwam ruim 30% van de offerteaanvragen binnen via Google Ads campagnes. 

Er is lang vastgehouden aan een strategie die een aantal jaar geleden goed werkte en voor veel conversie zorgde, maar die in 2022 niet het gewenste resultaat oplevert.

Het doel van Dozenhal is om grote partijen dozen te verkopen via hun website dozenhal.nl. Dit kan door middel van het opvragen van offertes of directe aankopen via de webshop, in overleg met Dozenhal focust OrangeTalent zich op de offerteaanvragen.

Hoe is dit zo’n groot succes geworden? 

Analyseren huidige campagnes

Omdat er al lange tijd Google Ads campagnes hebben gedraaid zijn we gestart met het analyseren van de resultaten van de huidige campagnes. Vervolgens is de conversiedata in kaart gebracht. Op deze manier kwam OrangeTalent erachter welke zoekwoorden goed converteren en waar kansen liggen. 

A/B test

De campagnes die op dat moment draaiden waren opgezet in de periode tussen 2014 en 2018. In de tussentijd is er binnen Google Ads veel veranderd en zijn er grote updates geweest. We zijn gestart met het uitvoeren van een A/B test om de campagnes te laten draaien met de nieuwste standaarden. Hierbij hebben we onder andere gekeken naar hoe de verschillende zoekwoorden gestructureerd kunnen worden onder de diverse campagnes en zijn we gaan testen met een andere biedstrategie. 

De resultaten van de A/B test lieten zien dat een moderne aanpak betere resultaten heeft opgeleverd:

  • Een daling van 20% in de kosten per offerteaanvraag.

  • Een stijging van 167% in het aantal offerteaanvragen. 

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan om alle campagnes om te zetten naar de nieuwste Google Ads standaarden.

Optimaliseren op basis van data

Na een aantal weken de geoptimaliseerde campagnes gedraaid te hebben, bleek uit een analyse dat op bepaalde dagen in de week meer offerteaanvragen vanuit Google Ads binnenkwamen. Om hierop slim in te spelen hebben we de advertentieplanningen daarop aangepast. We boosten de advertenties op deze dagen voor een verhoogde zichtbaarheid op de piekmomenten wat leidde tot lagere kosten per conversie.

In het weekend bleken minder offerteaanvragen binnen te komen dan doordeweeks. Door in het weekend slim met biedingen om te gaan in de campagnes, heeft dit ervoor gezorgd dat de offerteaanvragen vanuit Google Ads in het weekend gestegen zijn met ruim 1500%. Zo kan Dozenhal op de maandag direct aan de slag met de eerste offerteaanvragen van de week!

Great success

We hebben tussen juli en november 2022 indrukwekkende resultaten behaald voor Dozenhal met de prestaties:

  • De kosten per offerteaanvraag vanuit Google Ads zijn gedaald met 33%.

  • Aantal offerteaanvragen per maand vanuit Google Ads is gestegen met 107%.

  • Het conversiepercentage vanuit Google Ads is gestegen met 35%.

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager