De Dozenhal heeft de grootste voorraad kartonnen dozen van Nederland en gebruikt al jarenlang Google Ads om offerteaanvragen te genereren. Echter, de kosten voor een offerteaanvraag werden steeds hoger en Google Ads complexer om bij te houden.
Als één van de grootste leveranciers in kartonnen dozen is het belangrijk om doorlopend nieuwe partijen te vinden die de dozen af willen nemen, Google Ads speelt hierbij een belangrijke rol. Tussen 1 januari en 30 juni 2022 kwam ruim 30% van de offerteaanvragen binnen via Google Ads campagnes.


Het doel van Dozenhal is om grote partijen dozen te verkopen via hun website dozenhal.nl. Dit kan door middel van het opvragen van offertes of directe aankopen via de webshop, in overleg met Dozenhal focust OrangeTalent zich op de offerteaanvragen.
Analyseren huidige campagnes
Omdat er al lange tijd Google Ads campagnes hebben gedraaid zijn we gestart met het analyseren van de resultaten van de huidige campagnes, daarbij checken we eerst of de conversies juist ingesteld staan. Vervolgens is de conversiedata in kaart gebracht. Op deze manier kwam OrangeTalent erachter welke zoekwoorden goed converteren en waar kansen liggen.



A/B test
De campagnes die op dat moment draaiden waren opgezet in de periode tussen 2014 en 2018. In de tussentijd is er binnen Google Ads veel veranderd en zijn er grote updates geweest. OrangeTalent is gestart met het uitvoeren van een A/B test om de campagnes te laten draaien met de nieuwste standaarden. Hierbij heeft OrangeTalent onder andere gekeken naar hoe de verschillende zoekwoorden gestructureerd kunnen worden onder de diverse campagnes en zijn we gaan testen met een andere biedstrategie.
De resultaten van de A/B test bewezen dat een moderne aanpak betere resultaten heeft opgeleverd, onder andere:
-
Een daling van 20% in de kosten per offerteaanvraag.
-
Een stijging van 167% in het aantal offerteaanvragen.
Vervolgens is OrangeTalent aan de slag gegaan om alle campagnes om te zetten naar de nieuwste Google Ads standaarden.


Optimaliseren op basis van data
Na een aantal weken de geoptimaliseerde campagnes gedraaid te hebben, bleek uit een analyse dat op bepaalde dagen in de week meer offerteaanvragen vanuit Google Ads binnenkwamen. Om hierop slim in te spelen heeft OrangeTalent de advertentieplanningen daarop aangepast. Door de advertenties te boosten op deze dagen verhogen we de zichtbaarheid op de piekmomenten en dit heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat de kosten per conversie verder zijn gedaald.
Daarnaast bleek uit gegevens van de eerste maanden van 2022 dat er in het weekend minder offerteaanvragen binnen kwamen dan doordeweeks. Door in het weekend slim met biedingen om te gaan in de campagnes, heeft dit ervoor gezorgd dat de offerteaanvragen vanuit Google Ads in het weekend gestegen zijn met ruim 1500%. Zo kan Dozenhal op de maandag direct aan de slag met de eerste offerteaanvragen van de week!

Op basis van bovengenoemde werkzaamheden heeft OrangeTalent voor Dozenhal de volgende resultaten gerealiseerd in de periode juli – november 2022:
- De kosten per offerteaanvraag vanuit Google Ads zijn gedaald met 33%.
- Aantal offerteaanvragen per maand vanuit Google Ads is gestegen met 107%.
- Het conversiepercentage vanuit Google Ads is gestegen met 35%.
